ثبت علامت تجاری (ثبت برند)

16 دی 1399
0 دیدگاه
ثبت علامت تجاری

برند یا علامت تجاری چیست؟ هدف از ثبت علامت چیست؟ انواع برند ها و مزایای ثبت برند و لوگو همچنین مدارک مورد نیازبرای ثبت برند و تمدید آن و در آخر هزینه ثبت برند چقدر است؟ در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

امروزه به لحاظ گستردگی و پیچیدگی در روابط اجتماعی و تجاری، هر شرکت تجاری و صنعتی تلاش دارد کالا و خدمات خود را در داخل کشور مشهور سازد و به مشتریان بشناساند. تا جایی که افراد تحت یک نام تجاری یا علامت خاص تجاری سعی دارند اعتبار و شهرک تجاری کسب کنند.

برند چیست؟

برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت اقتصادی شرکت استفاده می شود.

برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح، نماد، عبارت، نام و ….. است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می شود. در واقع برند شامل همه احساسات مفاهیم و ویژگی هایی است که با یک نام گره خورده است.شرکت هایی که دارای برند هستند هستند می توانند محصولاتشون را از سایر محصولات متمایز سازند و از طریق برند محصول خود برای گسترش معروفیت . کسب درآمد بیشتر لقدام کنند.

ثبت برند در تمامی رشته های مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی،فروشگاهی و خدمات قابل اخذ می باشدکه می تواند به طور مستقیم بر روی کالا قابل عرضه اعتبار بخشی کند و انحصار و حمایت دولت را در پشتیبانی از صاحب برند را به همراه آورد.

هدف از ثبت علامت چیست؟

هر برند یا علامت تجاری از طریق حصول از اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می کند.

لذا چنانچه بتوانیم نام تجاری خوبی طراحی کنیم و به تعهداتی که در ضمن نام تجاری مدعی آن ها می شویم پایبند باشیم و رضایت مشتریان را از عملکرد خود جلب کنیم می توانیم وفاداری آن ها را نسبت به تولیدات خود تضمین کنیم که این امر یعنی رابطه طولانی مدت مشتریان با موسسه که باعث سود آوری طولانی مدت برای موسسه می گردد.

تا زمانی که یک محصول یا خدمت دارای وجه ممیزه ی مشخصی نباشد. می توان به سادگی آن را برند نمود و این برند را به گونه ای پایدار داشت. از طرفی دیگر قابل ذکر است داشتن علامت و نام تجاری اختیاری است. مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد. دوره ی حمایت از علامت تجاری ده سال است که می توان آن را به دفعات نامحدود با پرداخت هزینه های پیش بینی شده در مقررات تمدید نمود.

مدیران و صاحب نظران، نام تجاری و یا یک برند را با اهداف متعددی به ثبت می رسانند.

  • حق استعمال انحصاری علامت با ثبت برند
  • حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برسانند. در صورت پرداخت مبلغ، طبق قانون ثبت علائم تجاری، پس از ثبت علامت، شرکت حق انحصاری پیدا می کند که به موجب آن می توانید از عرضه ی کالا های مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نمایید.

 

مزایای ثبت برند و لوگو

مسلما هر شرکتی برای شناخته شدن برند خود چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی تلاش زیادی می کند. این تلاش برای شناخته شدن می تواند با روش هایی چون افزایش کیفیت محصول، بالا بردن سطح خدمات، بازاریابی موتر و تبلیغات گسترده میسر شود.

  • ثبت برند به نوعی حق استفاده از آن را منحصر به شرکت یا واحد خدماتی شما می کند.
  • ثبت برند باعث حفظ و تلاش برای بهیود کیفیت محصول می شود.
  • ثبت برند جهت دریافت وام و تسهیلات مالی برای شرکت مفید است.
  • با ثبت برند تجاری شرکت اعتباری پیدا می کند که بانک ها و موسسات مالی با اطمینان بیشتری وام و تسهیلات مورد تقاضا را به آن اختصاص می دهند. این وام می تواند گام مهمی در جهت گسترش سطح فعالیت های شرکت اعم از محصولات یا خدمات باشد.
  • با ثبت برند افراد سرمایه گذار اعم از حقیقی یا حقئقی (سایر شرکت ها)تمایل بیشتری برای همکاری با شرکت پیدا می کند.
  • سرمایه گذاران مطمئنا در پی سرمایه گذاری در شرکتی هستند که سود سرمایه گذاری در آن بالا باشد. زمانی که شرکت شما برند خود را ثبت نماید شاهد جذب سرمایه گذاران بیشتری برای همکاری و مشارکت در فعالیت آن خواهید بود.

مزایای ثبت برند فراوان است و تنها به موارد مذکور محدود نمی شود، این مزایا در بسیاری از منابع ذکر شده و اهمیت این موضوع را خاطر نشان می کند. به عنوان موردی که در این باره نمی توان آن را نادیده گرفت گفته می شود که برند ثبت شده قابلیت نقل و انتقال دارد.

استعلام برند قبل از ثبت

یکی از مهم ترین مراحل ثبت برند استعلام برند می باشد .یعنی نام یا علامت تجاری که قصد ثبت آن را دارید نباید قبلا ثبت شده باشد. حتی مشابه آن هم نباید باشد . با این تفاسیر چنانچه یک نام شبیه نام درخواستی شما قبلا توسط شخص یا شرکت دیگری، حوزه فعالیت شما، ثبت شده باشد شما دیگر قادر به ثبت آن نخواهید بود.

مدارک مورد نیازبرای ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت برند در صورتی که شما شخص حقیقی باشید با مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متفاوت است

مدارک لازم اشخاص حقیقی :

  1. کپی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقیقی
  2. کپی برابر اصل شده کارت ملی شخص حقیقی
  3. کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی
  4. کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  5. اطلاعاتی از قبیل آدرس، کدپستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

نکته : در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی کارت بازرگانی لازم است.

مدارک اشخاص حقوقی:

  1. پی برابر اصل شده شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند
  2. کپی برابر اصل شده کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند
  3. کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  4. کپی روزنامه رسمی که ثبت شرکت در آن آگهی شده است
  5. کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  6. کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  7. اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند

اعتبار برند ثبت شده چقدر است؟

 اعتبار یک برند بعد از ثبت 10 سال است، بعد از این ده سال باید برند تمدید شود فرایند تمدید برند هم شبیه ثبت برند در سامانه می باشد.

مدارک لازم جهت تمدید برند:

برای اشخاص حقیقی:

  •  * کپی شناسنامه و کپی کارت ملی مالک علامت برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری و ارائه اصل یل کپی تصدیق ثبت شده برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری

برای اشخاص حقوقی:

  • * ارائه روزنامه آخرین تغییرات اعضای هیئت مدیره ، کپی شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا، ارائه اصل یا کپی تصدیق ثبت شده

طبقات ثبت برند

بدون شک اگر در وادی ثبت علامت تجاری و مسائل مربوط به آن وارد شده باشید بسیار دیده اید که گفته می شود برند پیشنهادی باید دزر طبقه خاص خود منحصر به فرد باشد. منظور از طبقه بندی این است که برند و عاتمتی که ثبت می کنید تنها در همان طبقه ای که ثبت شده است محافظت می شودلیست طبقات بین المللی علائم صنعتی و تجاری اعلام شده از سوی سازمان اسناد و املاک کشور مرکز مالکیت صنعتی شامل 45 مورد می باشد.

هزینه ثبت برند چقدر است؟

هزینه های ثبت برند به هزینه های متغییری وابسته است که می تواند قیمت ثبت را در بازه قیمتی پر نواسانی قرار دهد.یکی دیگر از متغییرها این است که هنگام ثبت برند، آرم و لوگو خود را ثبت می کنید یا نمی خواهید در این مرحله این کار انجام دهید.پس کلا هزینه های ثبت با توجه به مواردی مانند قیمت چند نوبت آکهی، هزینه های بررسی ، هزینه وکیل و یا مابه التفاوت هزینه ها جهت ثبت در تمام یا بخشی از طبقات مختلف را شامل می شود.البته همه مورد ذکر شده بالا فرض بر این است که شما کلیه مدارک لازم برای ثبت برند را نیز آماده داشته باشید.

مالکیت همزمان برند

گاهی ممکن است مالک یک برند دو یا چند شخص باشد اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی. در این صورت لازم است مالکیت برند به صورت درصدی بیان شودکه هریک از افراد حقیقی یا حقوقی مدعی مالکیت برند چه مقدار در آن سهم دارند.

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان اطمینان از ثبت علائم تجاری حداقل 45 روز می باشد که طبق موارد زیر است:

  1. مدت زمان بررسی اولیه اظهارنامه تقریبا 15 روز می باشد
  2. مدت زمان درج آگهی تقاضای برند در روزنامه رسمی (نوبت اول) 30 روز می باشد.
  3. لازم به ذکر است که جهت دریافت گواهی نهایی ثبت برند (گواهی 10 ساله ثبت نشان تجاری ) می بایست چند روز دیگر به این زمان اضافه نمود.

ثبت کدام برند ها ممنوع می باشد؟

  • * همان طور که گفته شد علامت و برند های انتخاب شده به عنوان برند نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند. علامت هایی که در ادامه خواهیم گفت ممنوع هستند.نمادهای دولتی، هلال احمر و … .
  • * نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران.
  • * پرچم هایی که به دولت و کشور ایران از گذشته مربوط است و هر آنچه توسط دولت منع شده باشد.
  • * علامت تجاری موسسات رسمی که می توان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
  • * کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند باشد.
  • * علامت هایی که خلاف عفت عمومی باشد و یا نظم عمومی را مختل کند.
  • * کلمات توصیفی که به آن در مطلب قبلی نیز اشاره کردیم. به عنوان مثال ثبت نام سازه مقاوم قابل استفاده نیست و باید پسوند با پیشوندی داشته باشد.
  • * علائمی که انتخاب می شود نباید گمراه کننده باشد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بی ربط است.
  • * کلیه علامت هایی که مخالف موازین اخلاقی باشد ممنوع است.
  • * از استفاده کردن نشانه های سلطنتی، سازمان های بین المللی و … نیز خودداری کنید.
  • * تشابه زیاد دو برند و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آن ها از هم ممکن نباشد.
  • * علامت یا نام تجاری که به شکل گمراه کننده شبیه یک نام و یا علامت تجاری متعلق به موسسه دیگر باشد.

انواع برند ها

  •  برند محصول : محصول یا خدمت خاص
  •  برند شخص : مانند یک ورزشکار
  •  برند شرکتی : مانند یک شرکت که محصولات یا خدمات مختلفی دارد
  •  برند جغرافیایی : مانند یک شهر خاص
  •  برند عمومی : مانند مراسم حکومتی برند مذهبی : مانند یک مسجد یا کلیسا
  •  برند فرهنگی : مانند یک مراسم فرهنگی

کلام آخر

ما در این متن سعی کردیم هر آنچه لازم است در رابطه  با ثبت علامت تجاری و ثبت لوگو بدانید را به صورت کامل توضیح دهیم. اگر چنانچه مسئله مهمی یا ابهامی در رابطه با چونگی ثبت علامت تجاری و ثبت لوگو دارید حتما با کارشناسان ما در شرکت پترو کاران فردا تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان  ما در این خصوص بهره مند شوید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها