وندورلیست یعنی چه؟

21 بهمن 1399
0 دیدگاه
وندورلیست

آیا می دانید وندورلیست یعنی چه؟ آیا می خواهید با مفهوم وندورلیست آشنا شوید؟ آیا می خواهید اطلاعاتی در رابطه با وندورلیست به دست آورید؟ در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

وندورلیست یعنی چه؟

منظور از وندور در زبان انگلیسی، شرکت بازرگانی معتبری است که نقش آن تامین کالا و یا خدمات باشد. آن دسته از خریدارانی که حرفه ای هستند، عرضه کنندگان کالا و خدمات مورد نیاز خود را مورد ارزیابی قرار می دهند و فهرستی را تهیه می کنند که آن دسته از عرضه کنندگان معتبر و مورد تایید خود را در آن می نویسند.

در نتیجه این خریداران در زمانی که به کالا و یا خدمات خاصی نیاز داشته باشند، با استفاده از این لیست می توانند در کمترین زمان ممکن نیاز خود را تامین کنند که به چنین لیستی وندورلیست گفته می شود.

همچنین در رابطه با اینکه وندورلیست یعنی چه؟  می توان گفت که : در شرکت های صنعتی و پروژه های بزرگ برای انجام خرید های سازمانی که دارای حجم زیادی هستند، کارفرمای شرکت لیستی از تامین کنندگان را تهیه می کند از نظر برخی از معیارها دارای صلاحیت باشند و تایید آنها در سازمان انجام شده است.

به این لیست که توسط کارفرمای یک شرکت تهیه می شود، وندورلیست می گویند که تعداد بسیاری از شرکت های صنعتی با آن آشنا هستند و در برخی از وندورلیست ها عضو می باشند.

از دلایل دیگری که باعث می شود،کارفرمایان شرکت ها این لیست را تهیه کنند، امکان پیدا کردن نظارت بر خرید هایی است که توسط پیمانکاران epc انجام می شود که در این صورت پیمانکاران متعهد می گردند که خرید های خود را از گروه تامین کننده کالا و خدمات و تولید کنندگانی انجام دهند که توسط شرکت کارفرما مورد تایید باشد و در وندورلیست عضو باشد.

پیمانکاران می توانند در کنار استفاده از وندورلیست که به لیست بلند نیز معروف است، از لیست کوتاه نیز برای ایجاد سهولت در کار خود و تسریع در ارزیابی و همچنین دریافت پیشنهاد های فنی و مالی استفاده کنند.

در ایران و در بازار های صنعتی موجود در آن وندورلیست های متفاوتی وجود دارد که در این خصوص می توان به: نفت و گاز پارس جنوبی، منابع دستگاه مرکزی نفت، صنایع ملی پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس و … اشاره کرد.

همچنین وندورلیست در ایران در پروژه های صنعتی بزرگی مانند: پروژه های نفتی، گازی و پروژه های پتروشیمی، پالایش و پخش، نیرو، فولاد و برخی از صنایع بزرگ و حساس دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در رابطه با شرکت های صنعتی لازم به ذکر است که بسیاری از این شرکت ها تمایل دارند تا در وندورلیست های مهم قرار داشته باشند. عضویت در وندورلیست ها به این موضوع وابسته است که شرکت مربوطه در چه  زمینه ای فعالیت داشته باشد و قصد ارائه چه نوع کالا و یا خدماتی را داشته باشد و همچنین کالا و خدمات خود را در کدام بخش از بازار مورد عرضه قرار خواهد داد.

به عنوان مثال: ارائه دادن خدماتی که مربوط به تست های غیر مخرب باشد، به شرکت هایی که در بازار مربوط به تولید آهن و فولاد پایه قرار دارند، مانند: فولاد مبارکه اصفهان، با ارائه دادن خدمات به شرکت هایی که در بخش بازار مربوط به نفت و گاز قرار دارند، متفاوت است و به همین علت شرایط عضویت در هر کدام از این وندورلیست ها با هم متفاوت هستند.

به صورت کلی برای قرار گرفتن در وندورلیست ها در مرحله اول: تامین کننده باید گروهی از اطلاعات کامل مانند: آگهی تاسیس، لیست در برگیرنده تجهیزات، لیست مربوط به قرار دادهای بزرگ، رضایت نامه ها، پر کردن فرم های مربوط به وندورلیست و … را به کارفرمای مربوطه ارائه دهد.

در مرحله بعد تامین کننده باید دارای امکانات و توانمندی هایی باشد که مورد نظر کارفرمای مربوطه است که این موضوع معمولا به صورت حضوری توسط بازرسان مخصوص کارفرما مورد ارزیابی واقع می شود.

در این خصوص نیز می توان به : تعداد کارمندان، مساحت انبارهای موجود، گواهینامه ها، مساحت کارخانه، تاییدیه ها و استانداردهای موجود، دستگاه ها و تجهیزات، چارت سازمانی و … اشاره کرد.

در مرحله نهایی نیز در صورتی که تامین کننده مورد نظر قبول شود، در وندورلیست مربوطه قرار می گیرد و در صورتی که تامین کننده مردود شود، به صورت کلی به معنای مردود شدن تامین کننده می باشد و دیگر نمی توان کاری کرد؛ اما در صورتی که تامین کننده تاییدیه مشروط دریافت کند، باید به رفع مشکلات موجود در معیارهای مورد نظر کارفرما اقدام کند و مجددا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در رابطه با اینکه وندورلیست یعنی چه؟، لازم به ذکر است که عضویت در یک وندورلیست به معنای خرید تضمینی از آن شرکت نمی باشد بلکه به معنای کاندید بودن برای شرکت در مناقصات محدود می باشد و یا می توان عضویت در وندورلیست را به معنای گزینه هایی دانست که مسئول خرید مربوطه از بین همه آنها بهترین را انتخاب می کند و این موضوع می تواند در مناقصات محدود، مناقصات عمومی و حتی خرید هایی که کوچک هستند، انجام شود.

وندورلیست ها باید به صورت پویا به اضافه کردن و یا حذف کردن شرکت ها بر اساس ارزیابی های مستمر قرار بگیرند، اما با این وجود برخی از شرکت ها برای ویرایش و تنظیم وندورلیست مربوطه خود به صورت سالی یک بار اقدام می کنند و برخی از شرکت های دیگر نیز به صورت چند سال یک بار این کار را انجام می دهند.

اما برخی دیگر از شرکت ها در فاصله زمانی کوتاه تر این کار را انجام می دهند و برخی دیگر نیز در ازای هر یک پروژه برای تنظیم وندورلیست اقدام می کنند.

در صورتی که نام شرکتی به فهرست سیاه تامین کنندگان وارد شود، به معنای حذف آن شرکت از وندورلیست مربوطه می باشد. همچنین در صورتی که یک عرضه کننده کالا و یا خدمات که نامش در وندور لیستی موجود است، تعهدات موجود در قرارداد را رعایت نکند و یا کیفیت مورد نظر کارفرما را در کار خود نداشته باشد، به فهرست سیاه ارجاع داده می شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها