اخذ پروانه بهره برداری

16 دی 1399
0 دیدگاه
پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری چیست؟ مراحل اخذ پروانه، مزایا، انتقال، ابطال، اصلاح پروانه بهره‌برداری و تفاوت های پروانه بهره برداری با جواز تاسیس را اینجا بخوانید. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

پروانه یا جواز بهره برداری چیست؟

پروانه یا جواز که به آن لیسانس (انگلیسی LICENSE ) نیز می گویند. پروانه بهره برداری یک سند رسمی است که باید اجرا شود . مشخص کننده زمان بهره برداری از تولیدات و کارخانجات و واحد های تولیدی بر مبنای طرح به تصویب رسیده می باشد و از طرف وزارت صنایع و معادن صادر می شود.دارندگان پروانه بهره‌برداری می توانند این پروانه را تمدید نمایند، و یا می توانند آن را معامله نموده و یا به اشخاص ثالث منتقل کنند.زمان بهره برداری از این پروانه با توجه به موارد ذکر شده در آن به میزان حداکثر 25 سال می باشد که با حق اولویت قابلیت تمدید را دارا می باشد. پروانه بهره‌برداری جهت احداث واحد های صنعتی در محدوده 120 کیلومتری اهران و 50 کیلومتری اصفهان صادر نمی شود. هم چنین اخذ پروانه بهره برداری در تمام شهرها مشروط به رعایت استاندادرهای زیست محیطی می باشد.

پروانه بهره‌برداری از زمان صدور تا وقتی که واحد صنعتی قادر به پرداخت قبوض، ارائه لیست بیمه و ثبت آمار تولید در سامانه آمار صنعت باشد، اعتبار دارد.

اشخاصی که اقدام به راه انداری کارخانه جهت تولبد محصولی می کنند نیاز به 3 مجوز دارند:

1- دیافت پروانه بهره برداری

2- دریافت موافقت اصولی از وزارت صنعت معدن و تجارت

3- اخذ پروانه احداث

پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری  مجوزی است که به کلیه واحدهای صنعتی که اقدامات لازم برای نصب ماشین آلات خط تولید، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی را انجام داده باشنداعم از اینکه دارای جواز تاسیس یا اعلامیه تاسیس بوده و یا نباشند داده می شود.پروانه بهره‌برداری از سوی وزارت صنعت معدن صادر خواهد شد و این مجوز در برخی از شهرها و شهرستانها از تاریخی که پروانه صادر می شود تا زمانی که واحد صنعتی مورد نظر فعالیت داشته باشد دارای اعتبار خواهد بود.

مراحل اخذ پروانه

1- ثبت نام در سامانه بهین یاب

2- در ابتدا تقاضای خود را ثبت نمایید و پرسشنامه را تکمیل نمایید.

3- پس از ثبت نام، تقاضای شما توسط سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت

4- چنانچه تقاضای شما مورد موافقت قرارگیرد کارشناس به جهت بازدید واحد تولیدی مورد نظر اقدام خواهد کرد و جهت ظرفیت سنجی و تطبیق آن با طرح اولیه و آیین نامه های مربوطه اقدام به عمل خواهند کرد.

5- استعلام از طریق ذیربط انجام می شود

6- در پایان پروانه شما صادر می شود

پروانه بهره‌برداری چه مزایایی دارد؟

*صاحب پروانه بهره‌برداری مشمول تمامی امتیازاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آن دسته از واحدهای تولیدی فعال در نظر می گیرد می شود.

*صاحبان پروانه بهره برداری می تواند جهت محصولات آرایش و بهداشتی، غذایی و یا دارویی خود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروانه ساخت دریافت کنند.

*پس از صدور پروانه بهره‌برداری دارنده می تواند علامت استاندارد برای واحد صنعتی خود دریافت نماید.

*پروانه بهره برداری موجب افزایش اعتبار واحد صنعتی است و برای دارنده این امکان به وجود می آید که در مناقصات دولتی و خصوصی تحت عنوان تولید کالا حضور پیدا کند.

*دارنده پروانه بهره‌برداری موجب افزایش اعتبار واحد صنعتی است و برای دارنده این امکان بوجود می آید که در مناقصات دولتی و خصوصی تحت عنوان تولید کننده کالا حضور پیدا کند.

*دارنده پروانه بهره‌برداری می تواند مواد اولیه پلاستیک و مواد شیمیایی خود را ازشرکت ها و پالایشگاه ها به قیمت دولتی فراهم میکند.

انتقال پروانه بهره برداری

جهت انجام انتقال پروانه بهره‌برداری به موافقت های اولیه برای انتقال به محل مجاز صنعتی نیاز است. هم چنین باید از ضوابط سایر ارگانها همچون سازمان محیط زیست پیروی شود.

ابطال پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری در شرایطی که واحدهای صنعتی و تولید فاقد امکاناتی جهت تولید باشند و به بیان دیگر نتوان آنها را واحد تولیدی نامید ابطال می شود. لازم به ذکر است که ابطال پروانه بهره‌برداری بنابر درخواست کتبی صاحبان مبنی بر ابطال آن نیز انجام خواهد شد.

اصلاح پروانه بهره‌برداری

گاهی ممکن است به دلیل افزایش ماشین آلات و زمین یا زیر بنا و یا تغییر کردن نشانی نیاز باشد متاقضی برای اصلاح پروانه بهره‌برداری خود اقدام کند. در این صورت با تکمیل فرم اصلاح که به شکل کتبی و اینترنتی انجام می شود و هم چنین ارائه آن به کارشناس مرتبط بعد از سپری کردن مراحل مختلف پروانه بهره‌برداری جدید صادر میشود.

تفاوت های پروانه بهره برداری با جواز تاسیس

غالباً افراد تفاوت بین پروانه و جواز تاسیس را نمی دانند بنابراین ضروری است به ذکر این مورد بپردازیم که پروانه یک سند و مجوز تولید برای واحد های صنعتی ذکر شده است و زمانی که مرحله تاسیس و ساخت واحد صنعتی یا کارخانه به پایان برسد جایگزین جواز تاسیس خواهد شد. بنابراین اخذ پروانه گام بعدی بعد ازگرفتن اخذ جواز تاسیس می باشد.

نکته: جواز تاسیس در هراستان توسط سازمان صنعت معدن و تجارت آن استان صادر خواهد شد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها