ایزو 17025 استاندارد آزمایشگاه صنعتی

21 دی 1399
0 دیدگاه
استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO 

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO

استانداری بین المللی و تخصصی ویژه ی آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون می باشد که به احراز صلاحیت این آزمایشگاه ها می پردازد. استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون ها و یا کالیبراسیون و همچنین نمونه برداری را توس ط ازمایشگاه ها مشخص می سازد. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

ایزو 17025 استانداردآزمایشگاه صنعتی

کاربرد استاندارد ایزو ISO 17025

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO چیست؟ استاندارد بین المللی ایزو ۱۷۰۲۵ ISO الزامات کلی برای احراز صلاحیت انجام آزمون ها و یا کالیبراسیون و همچنین نمونه برداری را مشخص می سازد. استاندارد بین المللی ISO 17025 ، روش های استاندارد و روش های غیر استاندارد و روش های توسعه یافته توسط آزمایشگاه که در اجرای آزمون و کالیبراسیون مورد استفاده قرار می گیرند را پوشش می دهد.

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ISO چیست؟ راهنمایی های استاندارد بین المللی ایزو ISO 17025 برای همه سازمان های مجری آزمون و کالیبراسیون قابل استفاده می باشد. این استاندارد به عنوان مثال طرف اول، دوم و آزمایشگاه هایی که آزمون در آن ها تشکیل دهنده بخشی از گواهی محصول و بازرسی می باشد، را در بر می گیرد.

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ چیست؟استاندارد ISO 17025 بین المللی فارغ از تعداد پرسنل سازمان یا گستره دامنه فعالیت های آزمون و یا کالیبراسیون، برای همه آزمایشگاه ها قابل کاربرد می باشد.

استاندارد بین المللی ISO 17025 برای استفاده توسط آزمایشگاه هایی که در حال ایجاد سیستم های کیفی، اجرایی و فنی برای فعالیت های خود می باشند توصیه می گردد.

لزوم توجه و پیاده سازی استاندارد ایزو ISO 17025

اگر آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون الزامات این استاندارد بین المللی را برآورده سازند. آنها یک سیستم کیفیت برای فعالیت های آزمون و کالیبراسیون خود بکار می گیر. که الزامات ایزو ۹۰۰۱ نیز برآورده است. این استاندارد بین المللی چندین الزام فنی را که با ایزو ۹۰۰۱ پوشش داده نمی شود را پوشش می دهد.

سیستم کیفیت آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ ISO ، با هدف ایجاد یک سیستم مدیریتی مستقل و مبتنی بر کیفیت، طراحی و مستقر شده است. تا با بهره‌گیری از این استاندارد، آزمایشگاه بتواند خدمات خود را با بهترین کیفیت به مشتریان خود ارائه نماید. و همچنین کلیه فعالیت‌های مدیریتی، فنی و تخصصی خود را به بهترین نحو اداره نموده و با اخذ گواهینامه‌ها و اعتبارنامه‌های ملی یا بین‌المللی، صلاحیت و شایستگی خود را به گیرندگان خدمات و گروه‌های ذینفع اثبات نماید.

استاندارد ISO 17020

استاندارد ISO 17020 ابزاری کاربردی جهت ارزیابی شرکت های بازرسی توسط مرکز ملی تائید صلاحیت ایران می باشد. این استاندارد هم همانند سایر استانداردهای ارزیابی انطباق کمک شایانی به شرکت های بازرسی جهت مدون کردن و پیاده سازی هدفمند فرآیندهای جاری شرکت می نماید.

استاندارد ISO 17020 امروزه در سراسر دنیا من جمله ایران کاربرد دارد و تفاوت آشکاری در فرآیندهای شرکت هایی که آنرا پیاده سازی نموده اند با شرکت هایی هنوز وارد این عرصه نشده اند ایجاد می‌کند.

در ایران هم همانند سایر کشورهای دنیا اخذ تاییدیه از مراجع ذی ربط (ایران: مرکز ملی تایید صلاحیت ایران جهت استاندارد ISO 17020) یک امتیاز منحصر به فرد جهت اخذ پروژه و یا پیروزی در مناقصات محسوب می‌شود. به همین دلیل هم بوده که این اواخر خیل عظیمی از شرکت‌ها صرفا به همین جهت به صرافت پیاده سازی استاندارد ISO 17020 در ساختار خود برآمده‌اند.

استاندارد ISO 17021

ممیزی و صدور گواهینامه همواره به هدف ایجاد اطمینان انجام می‌گردد. سازمان ها متوجه ارزش استانداردهای بین المللی ایزو هستند و با کسب گواهینامه استاندارد  تضمین می‌کنند که استاندارد را به درستی رعایت کرده‌اند. با این حال چگونه می‌توان نسبت به ممیز یا گواهی کننده اطمینان حاصل کرد؟

ایزو استانداردی تهیه کرده که برای سازمان‌های گواهی‌کننده و ممیز، الزامات بین المللی را فراهم می‌سازد. ایزو 17021 (ارزیابی انطباق – الزاماتی برای شرکت های ارائه کننده ممیزی و گواهینامه برای سیستم های مدیریت) نه تنها باعث افزایش اطمینان و اعتماد نسب به فعالیت های شرکت‌های گواهی‌کننده می شود، بلکه در زمینه بهبود روند کار موثر است.

ایزو 17021 الزاماتی را برای نهادهای ارائه دهنده ممیزی و گواهی کردن سیستمهای مدیریت مشخص می‌کند. این استاندارد الزامات عام را برای نهادهائی تعیین میکند که ممیزی و گواهی کردن در زمینههای مربوط به کیفیت، محیط زیست و سایر انواع سیستمهای مدیریت را انجام میدهند. چنین نهادهائی به عنوان نهادهای گواهی کننده نامیده میشوند. هدف از رعایت این الزامات، حصول اطمینان از این است که نهادهای گواهی‌کننده، گواهی کردن سیستم مدیریت را به روشی شایسته، همخوان و بیطرفانه انجام میدهند تا بدینوسیله شناسایی این گونه نهادها و پذیرش گواهی آنها بر مبنایی ملی و بینالمللی آسان گردد. این بخش از استاندارد ایران-ایزو-آی ای سی 17021، به‌عنوان پایهای برای تسهیل شناسایی گواهی سیستم مدیریت در ارتباط با تجارت بینالمللی کاربرد دارد.

ایزو 17021 اولین استاندارد ارزیابی انطباق است که توسط CASCO تهیه گشته و یک بخش کامل را در مورد «قواعد» در بر می‌گیرد. این بخش تعیین کننده اهدافی است که باید در روند ممیزی و صدور گواهینامه رعایت شوند تا بتوان بازاری مطمئن در اختیار داشت و اعتماد مشتریان را نسبت به سیستم مدیریت سازمان جلب کرد. در بین این قواعد مواردی مانند بی طرفی، صلاحیت، مسئولیت پذیری، صداقت، رازداری، و پاسخگویی به شکایات وجود دارند. این موارد به خودی خود الزامات نیستند، بلکه اساسی هستند برای خصوصیاتی که در استاندارد گنجانده شده است.

الزامات این استاندارد به اعتبار سازمان های ثالث صادر کننده گواهینامه می‌پردازد. این استاندارد دارای 13 الزامات مشخص است که تضمین می کنند فعالیت‌های یک شرکت صدور گواهینامه، ممیزان و سایر کامندان آن فارغ از هرگونه منفعت طلبی است. این استاندارد همچنین بخش هایی از راهنمایی های IAF را در زمینه صلاحیت شرکت‌های گواهی‌کننده در بر دارد، و تاکید ویژه ای بر اعضای تیم ممیزی دارد. فرآیند الزامات تضمین می‌نماید که ممیز منتخب برای هر مشتری مشخص دارای صلاحیت کافی است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها