ثبت شرکت های تجاری

16 دی 1399
0 دیدگاه
ثبت شرکت های تجاری

ثبت شرکت های تجاری از انواع شرکت ها (شرکت سهامی (مانند شرکت های سهامی خاص و عام) مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف را اینجا بررسی میکنیم. برای ثبت شرکت های تجاری با پترو کاران فردا همراه باشید.

ثبت شرکت های تجاری

شرکت به معنای یک انجمن یا بنگاه تجارت است بنابر تعریف مدنی ایران کمپانی عبارت است از اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه، ولی این تعریف در برگیرنده مشاعات نیز است. بنابر این مفهومی که از قانون تجارت استنباط می شود شرکت قراردادی است که در آن اعضا یا شرکا سود حاصل از سرمایه را تقسیم می کنند. شرکت ها در قوانین ایران شخصیت حقوقی دارند.

ثبت شرکت در تهران و یا شهرستان ها می تواند موقعیت بسیار خوبی برای تجارت و کسب وکار باشد.

در تهران به دلیل اینکه بزرگترین شهر و هم چنین پایتخت محسوب می شود و با داشتم موقعیت ویژه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و جغرافیایی و تمرکز امکانات در آن باعث شده است تا بسیاری از افراد برای کار به تهران مهاجرت کنند.

به طور کلی شرکت به معنای این است که اشخاصی (از 2 نفر به بالا) جمع شوند و مجموعه ای را با هم تشکیل دهند که با آن مجموعه فعالیت اقتصادی را انجام دهند، نفعی ببرند و پس از کسر هزینه های انجام گرفته، سود باقی مانده را بین اعضای شرکت تقسیم کنند.

ثبت شرکت های تجاری

انواع شرکت ها

به طور کلی در قانون تجارت 7 گونه شرکت تجاری وجود دارد

  1.  ثبت شرکت سهامی (مانند شرکت های سهامی خاص و عام)
  2.  ثبت شرکت مسئولیت محدود
  3.  ثبت شرکت تضامنی
  4.  ثبت شرکت مختلط غیر سهامی
  5.  ثبت شرکت مختلط سهامی
  6.  ثبت شرکت نسبی
  7.  ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف

سهام

سهم (مفرد سهام) اجزایی است که سرمایه هر شرکت را تشکیل می دهند

سهام دار

به اعضای شرکت در شرکت های سهامی و تعاونی سهامدار گفته می شود اعضای شرکت مالکان دارایی آن شناخته نمی شوند بلکه صرفاً به نسبت سهام خود،دارای حقوقی نسبت به شرکت خواهند بود سهامدار نسبت به شرکت حقوق و تعهداتی دارد.

هیئت مدیره

هیئت مدیره حداقل 3 نفره که اداره شرکت را بر عهده دارند هیئت مدیره نامیده می شوند اعضا هیئت مدیره الزاما نباید سهامدار شرما باشندمدیر عامل توسط هیئت مدیره عزل و نصب می شود.

تعریف شرکت سهامی

  • * شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدور به مبلغ اسمی سهام آنهاست
  • * شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو اینکه موضوع عملیات آن بارزگانی باشد.
  • * در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از 3 نفر کمتر باشد
  • شرکت سهامی به دونوع دسته بندی تقسیم می شود

1- شرکت سهامی عام

2- شرکت سهامی خاص

 

تعریف شرکت سهامی عام

یکی از انواع شرکت های سهامی است که قسمتی از سرمایه آن از طریق فروش سهام به غیر از موسسات (مردم) تامین شود. سهام شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهرادار داد و ستد می شود.

سازمان های بورس در برخی از کشورها معمولا شرکت هایی را می پذیرند که دارای سرمایه و اعتبار قوی باشند. در این نوع شرکت ها صاحبن سهام می تواند سهام خود را فروخته و در واقع مالکیت خود را به دیگران منتقل کنند. تعداد شرکا در شرکت سهامی عام زیادتر از سایر انواع شرکت های سهامی است.

 

تعریف شرکت سهامی خاص

نوعی شرکت سهامی است که سهام آن قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادر نیست ولی توسط مردم بع راحتی قابل معامله است هنگام تشکیل چنین شرکتی تمام سرمایه آن در موقع تاًسیس توسط موسسات تاًمین و بخشی از سرمایه در بانک سپرده گذاری شده باشد.

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن در موقع تاًسیس منحصراً بوسیله موسسین تامین می گردد. مدیریت شرکت سهامی خاص نمی تواند خارج از سیستم سرمایه گذاران باشد.

 

ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده در اسم شرکت باید عبارت “با مسئولیت محدود” قید شود.در شرکت مسئولیت محدود سمایه به سهم الشرکه تقسیم شده نه به سهام  و مسئولیت شرکا در مقابل دیون و قروض شرکت در حدود سهم الشرکه ای است که هر شریک سرمایه گذاری کرده است. هم چنین سهم الشرکه به راحتی قابل نقل و انتقال نخواهد بودو شرکت با مسئولیت محدود حداقل بین 2 نفر تشکیل می شود.

 

ثبت شرکت تضامنی

 شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند تفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و اگر دارایی شرکا برای تادیه تمام قروض شرکت کافی نباشد هریک از شرکا مسیول پرداخت تمام قروض هستند. بنیانگذاران در قبال کلیه بدهی های شرکت، شخصا مسئولیت کامل دارند.

 

 انواع شرکت های مختلط

 در قانون تجارت ایران شرکت های مختلط با دونوع مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی تقسیم بندی می شود.شرکت های مختلط غیر سهامی: شرکت هایی هستند که برای امور تجاری و با یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود و بدون انتشار سهام تشکیل می شوند.شرکت های مختلط سهامی: در مقابل شرکت های مختلط سهامی با یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک سهامی ایجاد می شوند شرکا سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به صورت سهام درآمده و مسئولیت هرکسی بر اساس سهامی است که در شرکت وارد کرده است.اما مسئولیت شرکا در مقابل طلبکاران و روابط آن ها با یکدیگر مشابه قوانین شرکت تضامنی محاسبه می شوند.

ثبت شرکت نسبی 

 شرکت نسبی مانند شرکت تضامنی است با این تفاوت که در شرکت تضامنی شرکا در مقابل طلبکاران مسئول پرداخت قروض شرکت هستند ئلی در شرکن تسبی اگر دارایی شرکت برای پرداخت قروض شرکت کافی نباشد هریک از شرکا نسبت به سرمایه خود مسئول پرداخت قروض شرکت هستند.در اسم شرکت نسبی عبارت شرکت نسبی و لااقل اسم یک نفر از شرکا باید ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اساس تمام اسامی شرکا نباشد عبارتی از قبیل شرکا و یا برادران ضروری است.

 

ثبت شرکت تعاونی

شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی و یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک  و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی شرکاء از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان و تشویق به پس اندازی موافق اصولی که در این قانون مطرح است تشکیل می شود.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها