شرایط اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها چگونه است؟

28 بهمن 1399
0 دیدگاه
شرایط اخذ گواهینامه ایزو

آیا قصد دارید برای شرکت خود گواهینامه استاندارد ایزو دریافت کنید؟ آیا می دانید شرایط اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها چگونه است؟

برای دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت ها باید شرایط خاصی وجود داشته باشد تا شرکت ها بتوانند این گواهینامه را دریافت کنند. البته شرایط لازم برای انجام این کار، پیچیده و مشکل نیست و به راحتی قابل انجام است که در ادامه به صورت واضح تر برای شما عزیزان این شرایط را شرح می دهیم.

در صورتی که قصد دارید برای شرکت خود گواهینامه ایزو دریافت کنید و یا به هر دلیلی قصد دارید از شرایط مورد نیاز برای دریافت گواهینامه ایزو اطلاع پیدا کنید، باید در این رابطه به شما عزیزان بگوییم که برای دریافت گواهینامه ایزو مسلما باید مراحلی طی شود و شرایطی باید وجود داشته باشد، بدین معنا که شرکت مورد نظر باید دارای یک سری شرایط خاص باشد تا بتواند گواهینامه ایزو مورد نظر خود را دریافت کند. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

ایزو چیست؟

واژه ایزو برگرفته شده از عبارت: International Organization for Standardization به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی است که از یک مجموعه بین المللی از سازمان های بین المللی کشور های عضو تشکیل شده است. شرکت هایی که در ایزو عضو هستند در یا در موسسات دولتی عضو هستند و یا نماینده دولت می باشند و به همین علت نیز ایزو دارای نقش مهمی در بخش های عمومی و خصوصی است.

به صورت کلی تنها مرجعی که اجازه دارد تا گواهینامه ایزو را صادر کند، certify body نامیده می شود.

ایزو به معنای سازمان های بین المللی است که وظیفه استاندارد سازی را به عهده دارد. در زمینه های تجاری دارا بودن گواهینامه ایزو بسیار مهم است و با استفاده از این گواهینامه مشخص می شود که یک شرکت سیستم مدیریتی درستی دارد و قادر است تا محصولات و خدمات خود را به درستی نشان دهد.

شرایط اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت‌ها

از جمله شرایطی که برای دریافت گواهینامه ایزو وجود دارد، این است که زمان مناسب برای دریافت ایزو مشخص شود و در زمان مناسب برای انجام این کار برای گرفتن ایزو اقدام گردد.

زمان مناسب برای دریافت ایزو از قبیل زیر است:

  • شرکت هایی که قصد دارند در مناقصات بزرگ شرکت کنند.
  • زمانی که قصد دارید تا به کنترل فرآیند های شرکت خود بپردازید
  • زمانی که به دنبال یک سیستم مدیریتی استاندارد هستید
  • زمانی که هیچ گونه اقدامی برای بهبود بخشیدن به خدمات شرکت خود انجام نداده اید
  • زمانی که به دنبال رسیدن به اهداف بزرگ برای شرکت خود هستید

از جمله شرایطی که برای دریافت ایزو توسط شرکت ها باید وجود داشته باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تعداد نفراتی که در شرکت شاغل هستند، در این مساله حائز اهمیت است
    • تعداد فرآیند هایی که در حال اجرا هستند نیز از دیگر مسائل مهم در این زمینه می باشد
    • اهتمام مدیریت مجموعه مورد نظر برای پیاده سازی کردن ایزو
    • گواهینامه های اخذ شده ایزو

چرا باید ایزو دریافت کرد؟

همان طور که ذکر شد گواهینامه ایزو تنها از طریق certify body صادر می شود. شرکت هایی که به امور تولیدی و یا خدماتی می پردازند و دارای کارمند هستند با کمک گرفتن از کارشناسانی که در سازمان ایزو هستند و با کمک گرفتن از روش های نوین، قادرند تا شرکت خود را از همه نظر ارتقا دهند.

این روش ها در برگیرنده جذب مشتری و حفظ آن، تولید محصولات با کیفیت، بالا بردن سطح مدیریتی و … هستند.

به صورت کلی شرایط اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها نیازی به طی کردن مراحل خاص و ویژه ای ندارد زیرا بیشتر شرکت هایی که دارای دفتر مرکزی هستند و یا شرکت هایی که در حال فعالیت می باشند، قادر به دریافت گواهینامه ایزو می باشند.

اجرا کردن ایزو برای دریافت آن در شرایط گرفتن ایزو برای شرکت تاثیر گذار است و زمانی که شما به دنبال دریافت گواهینامه ایزو باشید باید برای دریافت آن به مدت زمان حداقل 6 ماه صبوری کنید.

بخشی از مراجع معتبر و بین المللی که گواهینامه ایزو شما را صادر می کنند، فقط بر روی مستندات کفایت نمی کنند بلکه از شما می خواهند تا ایزو را در شرکت خود پیاده سازی کنید و مشاوره ایزو را انجام دهید.

افرادی که قصد دارند تا گواهینامه ایزو را دریافت کنند باید تمرکز بیشتر خود را برروی پیاده سازی ایزو و مشاوره ایزو بگذارند تا ارزش گواهی نامه آنها بیشتر شود. به همین دلیل نیز مراجع بین المللی به راحتی این گواهینامه را صادر نمی کنند.

مراحل و شرایط اخذ گواهینامه ایزو

مرحله اول :

در این مرحله باید الزامات مربوط به استاندارد برای دریافت ایزو پاس شود:

زمانی که شرکتی برای دریافت ایزو تصمیم می گیرد باید الزامات این استاندارد را فراهم کند.

به عنوان مثال : ایزو 9001 که مربوط به مدیریت کیفیت است از 10 بند اصلی تشکیل شده است و هر بند در برگیرنده چند زیر بند فرعی است.

تمامی شرکت ها در هر نوعی که باشند اعم از: صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی و … می توانند برای دریافت ایزو 9001 اقدام کنند منوط بر اینکه بند هایی که برای آن شرکت دارای کاربرد نمی باشد را مستثنی کنند.

مرحله دوم :

در این بخش باید یک مرجع صدور ایزو معتبر به وسیله یک مرجع اعتبار دهی معتبر، اعتبار دهی شود:

در این مرحله پس از اینکه الزامات ایجاد شد، شرکت برای ممیزی و بررسی آماده می شود. در این مرحله صدور گواهینامه از یک مرجع صدور معتبر صورت می گیرد. لازم به ذکر است که در این بخش مرجع صدور معتبر باید خود نیز توسط نهاد های بالا دستی معتبر تحت اعتبار دهی قرار بگیرد.

مرحله سوم :

در این مرحله ممیزی های مراقبتی بعد از دریافت ایزو انجام می شود:

بر اساس الزاماتی که سازمان جهانی استاندارد سازی تعیین کرده است، گواهینامه هایی که از ایزو صادر شده اند دارای 3 سال اعتبار می باشند اما شرکت هایی که این گواهینامه ها را دریافت می کنند در سال های دوم و سوم مورد بررسی قرار می گیرند که به انجام این کار ممیزی مراقبتی نیز می گویند.

هدف از اجرای این برنامه، بررسی شدن شرکت ها است که مشخص شود تا الزامات استاندارد به درستی اجرا می گردند و یا خیر. لازم به ذکر است که خدمات مربوط به ممیزی مراقبتی رایگان است و فقط هزینه مربوط به تمدید آنلاین دریافت می شود.

نکات مهم در خصوص شرایط اخذ گواهینامه ایزو

در این زمینه برای اینکه از صدور گواهینامه فاقد اعتبار برای شما جلوگیری به عمل آید، باید حتما این گواهینامه را از مراکزی که دارای مجوز های دولتی هستند، دریافت کنید.

ایزو سیستم دارای پروانه رسمی خدمات مشاوره مدیریت از سازمان صنعت، معدن و تجارت است و به عنوان تنها شرکتی که دارای رتبه یک است به انتخاب وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین صدور گواهینامه از مرکز معتبر تحت اعتبار IAF و ASCB می پردازد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها