لیست و انواع گواهینامه ایزو ISO

27 بهمن 1399
0 دیدگاه
لیست و انواع گواهینامه ایزو ISO

لیست و انواع گواهینامه استاندارد ایزو ISO موضوعی است که می خواهیم به شرح آن بپردازیم. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

ایزو چیست؟

همان طور که می دانید ایزو یک سازمان بین المللی است که مانند دیگر سازمان های بین المللی دارای وظایفی است که باید آنها را در سطح بین المللی و در همه کشور ها به اجرا در آورد.

سازمان ایز به صورت کلی وظیفه دارد که استاندارد های بین المللی را با استناد به شرایط قانونی کشورها و خواسته های آنها تدوین کند، که این کار را برای یکپارچه سازی فرآیندها و روال انجام گرفتن کارها و به منظور آسان کردن تولید و توسعه و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده انجام می دهد.

Iso برگرفته شده از یک کلمه یونانی به نام isos است که به معنای برابری و یکسانی می باشد که به صورت کلی هدف اصلی یک استاندارد را بیان می کند.

سازمان استاندارد سازی ایزو در لاتین عبارت است از International Organization for Standardization که لازم به ذکر است که ایزو مخفف این عبارت نمی باشد و مخفف این عبارت ios است.

گواهینامه ایزو چیست؟

گواهینامه ایزو از یک کد که دارای چند رقم است، تشکیل شده است که هر کدام از این کد ها در رابطه با موضوع و زمینه خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و یا به عبارت دیگر به موضوع خاصی اختصاص دارند.

استاندارد هایی که توسط سازمان بین المللی ایزو تدوین می شوند باید توسط تمامی اعضا مورد تایید واقع شوند. به صورت کلی تمامی شرکت هایی که دارای گواهینامه ایزو و علامت های ایزو بر روی محصولات خود می باشند، بیان کننده این امر هستند که تمامی تعهدات خود را به مشتری و جامعه ثابت کرده اند و محصولات آنها از رقبایشان دارای کیفیت بیشتری است.

حال با توجه به موارد ذکر شده در رابطه با ایزو و گواهینامه ایزو، لازم به ذکر است که همان طور که گفته شد، گواهینامه های ایزو دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آنها برای انجام امور مخصوص به خود استفاده می شوند که در این بخش لیست و انواع گواهینامه ایزو ISO را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

لیست و انواع گواهینامه ایزو ISO

برخی از انواع گواهینامه های ایزو از قبیل زیر می باشند :

– Iso 9001

ایزو 9001 پایه اصلی انواع گواهینامه های ایزو می باشد و سیستم مدیریت کیفیت نام دارد. ایزو 9001 از خانواده ایزو 9000 می باشد.

این استاندارد در سال 1987 برای اولین بار تدوین شد و به عنوان سیستم تضمین کیفیت منتشر شد. پس از آن در سال 1994 و در سال 2000 ویرایش گشت. آخرین ویرایش های صورت گرفته بر روی ایزو 9001 در سال 2008 و 2015 می بوده است.

– Iso 14001

ایزو 14001 یکی از انواع ایزو ها است که نام آن سیستم مدیریت زیست محیطی می باشد. از آنجایی که ایزو 9001 پایه انواع ایزو ها می باشد برای دریافت این ایزو باید ابتدا گواهینامه ایزو 9001 دریافت شود و سپس این ایزو دریافت گردد و یا اینکه هر دوی این ایزوها به صورت همزمان دریافت گردند.

در رابطه با مزیت های ایزو 14001 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش آلودگی های آب
  2. کاهش آلودگی های خاک
  3. کاهش آلودگی های هوا
  4. کاهش آلودگی های صوتی

در نتیجه شرکتی که این گواهینامه را دریافت کرده باشد را می توان به عنوان یک شرکت دوستدار محیط زیست معرفی کرد.

 

– Ohsas 18001

در رابطه با لیست و انواع گواهینامه ایزو ISO باید بگوییم که یکی از انواع این گواهینامه ها ohsas 18001 می باشد که نام آن سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت می باشد . برای دریافت این گواهینامه نیز بهتر است که اول ایزو 9001 دریافت شود.

مزایای گواهینامه ohsas 18001 به شرح زیر می باشد:

  1. کاهش یافتن خطرات مربوط به رعایت نکردن ایمنی و بهداشت
  2. افزایش یافتن انگیزه کارگران برای انجام کار زیرا بهداشت و ایمنی آنها رعایت می شود.
  3. دارا بودن امتیاز مربوط به گواهینامه ohsas18001 برای شرکت در مناقصات
  4. معرفی شدن شرکت تحت عنوان شرکتی که مسائل ایمنی و بهداشت را رعایت می کند.

– Iso 22000

ایزو 22000 را سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی می نامند. این استاندارد برای کنترل نمودن ایمنی مواد غذایی و کاهش دادن آلودگی ها و خطرات آنها می باشد. دریافت این ایزو نیز مانند بسیاری از ایزو های دیگر به دریافت ایزو 9001 ملزم است.

مزایای ایزو 22000 از قبیل زیر هستند:

  1. دارا بودن امتیاز مربوط به گواهینامه ایزو 22000 برای شرکت در مناقصات
  2. معرفی شدن شرکت تحت عنوان شرکتی که نکات ایمنی را در صنایع غذایی رعایت می کند.
  3. کنترل شدن محصولات غذایی برای کاهش دادن خطرات ایجاد شده در آنها

– Iso 10002

از دیگر ایزو هایی که در رابطه با لیست و انواع گواهینامه ایزو ISO باید به آن اشاره شود، ایزو 10002 می باشد که نام آن سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتریان است.

مزایای دریافت این ایزو نیز به شرح زیر است:

  1. افزوده شدن به مشتریان بع علت رعایت حقوق آنها
  2. افزایش میزان خرید مشتریان قبلی
  3. فهمیدن خواسته واقعی مشتری

 

– Iso 10004

Iso 1004 را به عنوان سیستم مدیریت سنجش رضایت مشتریان می شناسند. این گواهینامه در گروه گواهینامه های مشتری مداری قرار دارد و برای دریافت آن نیاز به دریافت ایزو 9001 می باشد.

مزایای این گواهینامه عبارتند از:

  1. افزایش خرید مشتریان قبلی
  2. توانایی درک و فهم خواسته های واقعی مشتریان
  3. افزایش مشتریان به علت احترام نهادن بر آنها
  4. دارا بودن امتیاز ایزو 1004 در مناقصات

– Iso 10001

این ایزو را به عنوان سیستم مدیریت سنجش رضایت مشتریان در نظر می گیرند. برای دریافت این گواهینامه بهتر است که ابتدا گواهینامه های ایزو 9001 و ایزو 1002 و 1004 نیز دریافت شود. زیرا باید در ابتدا شکایت های مشتریان مورد رسیدگی قرار گیرد و سپس میزان رضایت آنها دریافت شود و سپس نیز برای رضایت آنها کدهای رفتاری برقرار کرد.

مزایای این ایزو عبارتند از:

  1. افزایش خرید مشتری های قبلی
  2. دارا بودن امتیاز ایزو 10001 در مناقصات
  3. توانایی فهم خواسته های واقعی مشتریان
  4. افزایش یافتن مشتری ها به علت احترام گذاشتن بر آنها

– Iso/ts 29001

در رابطه با لیست و انواع گواهینامه ایزو ISO باید بگوییم که ایزو ts 29001 مربوط به سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد. این ایزو دارای اشتراک های زیادی با ایزو 9001 است و در این خصوص لازم به ذکر است که iso/ts به عنوان یک مشخصه فنی می باشد و با ایزو تفاوت دارد.

– Iso 27001

این گواهینامه مربوط به سیستم مدیریت امنیت اطلاعات می باشد و به عنوان یک استاندارد مهم شناخته می شود. دریافت این ایزو برای شرکت هایی که دارای انواع زیادی از داده ها و اطلاعات هستند، ضروری می باشد. هدف از استفاده این گواهینامه ایجاد اعتماد و یکپارچه سازی و به وجود آوردن قابلیت دسترسی می باشد.

– Iso 10015

این گواهینامه مربوط به سیستم مدیریت کیفیت در آموزش است و از گروه گواهینامه های ایزو 10000 می باشد.

با پیاده سازی این استاندارد می توان:

  1. سطح علمی سازمان را ارتقا داد و همچنین سطح علمی مدیریتی را ارتقا داد.
  2. همچنین می توان رقابتی بین سازمان ایجاد کرد تا بتوان سطح را بالا برد و کیفیت را بهتر کرد.

– Iso 13485

این استاندارد مدیریت کیفیت در صنایع پزشکی نام دارد و در سال 2003 صادر شده است، سپس ویرایش بعدی آن در سال 2016 انجام شده است. این ایزو مربوط به سازمان های سازنده تجهیزات پزشکی می باشد .

– Iso/ts 16949

در انتها در رابطه با لیست و انواع گواهینامه ایزو ISO باید بگوییم که iso/ts16949 مربوط به سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودروسازی می باشد که با پیاده سازی این گواهینامه می توان باعث بهبود سیستم مدیریت کیفیت شد و از پراکندگی و اتلاف خط تامین جلوگیری کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها