در زنجیره تامین، به شرکت بازرگانی معتبر اطلاق می شود، که تامین کنندهای کالا یا خدمات است. (انگلیسی:‎Vendor) وندور یا فهرست بلند و لیست بلند خریداران حرفه ای، با ارزیابی عرضه کنندگان کالا و خدمات مورد نیاز خود، فهرستی شامل عرضه کنندگان معتبر پذیرفته شده را تهیه می کنند، که در زمان نیاز به یک کالا یا خدمات خاص، در کوتاهترین زمان بتوانند به نیاز خود دست پیدا کنند. این فهرست، وندورلیست خوانده می شود.

از سوی شرکت کارفرما می باشد، به این صورت EPC نظارت بر خرید پیمانکاران نوع پیمانکار متعهد می گردد تنها از میان فهرست تولید کنندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات مورد تایید شرکت کارفرما یا همان وندورلیست خرید مورد نیاز قرارداد را انجام دهد.

چگونه می توان عضو یک وندورلیست شد؟

تعیین این روند بستگی به سیاست ها و راهبردهای شرکت تهیه کننده وندورلیست (لیست سازندگان مجاز و مورد تایید) دارد و این روند در هریک از شرکت ها مختلف ومتفاوت می باشد. بنابراین، روند ورود به وندور لیست های مختلف یکسان نیست.

مرحله ثبت نام اولیه برخی از وندور لیست ها به صورت آنلاین است، برخی به صورت حضوری، برخی مکاتبه پستی با دبیرخانه و پیگیری اتوماسیونی و همچنین برخی از آنها تابع وندور لیست دیگر AVL لیست سازندگان مجاز فاقد ثبت نام می باشند و می باشند. مثلا شرکت (الف) می گوید افراد تایید شده توسط شرکت (ب) موردتایید ما نیز هستند، اما مهمتر از مراحل ثبت نام، مراحل بعد از آن است که اگر درست . کامل صورت نگیرد میتواند حصول نتیجه را حتی چند سال به درازا بکشاند.

به عبارتی با توجه به ماهیت پروژه هایی که تامین کالا یا پیمانکار است کارفرما در ابتدا قرارداد فی مابین، فهرست سازندگان یا تولیدکنندگان مورد تایید خود یا مرکز استاندارد یا غیره را در پیوست های قرارداد می آورد و برای پیمانکار الزام آور است که اقلام یا تجهیزات پروژه را از آن فهرست که به وندورلیست یا فهرست سازندگان کالا و تجهیزات معروف است تهیه کند.

چرا باید اقدام به عضویت در وندورلیست ها کنیم؟

مناقصات محدودیک خریدار بزرگ در صنایع نفت،گاز، پتروشیمی و نیرو برای هرکالا، تنها به اعضاء وندور لیست آن شرکت اطلاع رسانی می شود. علاوه بر آن شرکت ها ترجیح می دهند برندگان مناقصات عمومی نیز از اعضاء وندور لیست‌شان انتخاب شود. 

بنابر این عضویت در وندورلیست ها به منزله کاندید بودن برای فروش کالا و خدمات به بزرگترین مشتریان صنعت است که حجم خریدی معادل صدها مشتری معمولی رادارند. علاوه بر این، اخذ تاییدیه عضویت عضویت در فهرست تامین کنندگان معتبر یک ارزش افزوده بر افتخارات و اعتبار سازمان است.

وندورلیست در خرید صنعتی چیست؟

برای خرید های سازمانی در بیشتر شرکت های صنعتی و پروژه های بزرگ که حجم خرید ها زیاد است کارفرما لیستی از تامین کنندگان تهیه می کند که از لحاظ برخی معیارها صلاحیت دارندو مراحل تاییدیه آن سازمان را گذرانده اند و به اصطلاح به این لیست وندور لیست می گویند.

در بازار صنعتی ایران نیز وندور لیست های مختلفی وجود دارد.

مزایای عضویت در وندورلیست های معتبر چیست؟

  • ۱- امکان پذیرش شرکت در پروژه های معتبر و به طبع افزایش حجم سودها
  • ۲- شرکت در مناقصات
  • ۳- رفع موانع همکاری با شرکت ها و پروژه های بزرگ
  • ۴- ارتقا جایگاه شرکت در بین مشتریان

در حال حاضر امکان ثبت نام مستقیم منابع خارجی در سامانه وندورلیست وجود نداردولی در صورت داشتن نماینده رسمی و یا تاسیس شعبه در داخل کشور، نماینده یا شعبه می تواند در وندورلیست های وزارت نفت، وندورلیست گاز، وندورلیست پتروشیمی، وندورلیست مترو و… خود اظهاری را انجام دهند. جهت مشاوره بیشتر د رخصوص شرکت های خارجی و ورود آن به وندورها با مشاوران شرکت پترو کاران فردا تماس حاصل فرمایید.

خیر فروشگا ها نیاز به خود اظهاری ندارند و روند ورود فروشگاه ها به وندورلیست ها کاملا متفاوت با روند تولید کننده ها و شرکت های بازرگانی می باشد.

شرکت پترو کاران فردا با داشتن مشاورانی مجرب و داشتن دانش کافی در این زمینه عضویت در وندور لیست ها شناخت کافی با معیار های ارزیابی شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی و … زمان ورود شرکت را به وندور لیست به حداقل می رساند و از دوباره کاری جهت ورود به وندورلیست ها جلوگیری خواهند کرد که این امر به خودی خود باعث کاهش هزینه ها و زمانی خواهد شد که صرف انجام مراحل اداری اولیه می شود.

انواع وندورلیست

توانیر

نوانیر نواحی

توانیر البرز

توانیر استانی