وندورلیست (AVList) یا لیست تامین کنندگان

12 بهمن 1399
0 دیدگاه
لیست تامین کنندگان

در این مطلب قصد داریم به بیان پرسش و پاسخ هایی در رابطه با وندورلیست یا لیست تامین کنندگان بپردازیم. در صورتی که شما هم در این رابطه سوالی دارید، به مطالعه این مطلب بپردازید، بلکه سوال شما و پاسخ آن نیز در این بخش ذکر شده باشد. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

آیا می دانید وندورلیست یا لیست تامین کنندگان چیست؟

وندور لیست (AVList) یا لیست تامین کنندگان عبارت است از لیستی که آن دسته از خریدارانی که به صورت حرفه ای هستند، آن را با ارزیابی عرضه کنندگان کالا و خدمات تهیه می کنند که این لیست شامل آن دسته از تولیدکنندگان و عرضه کنندگانی است که دارای اعتبار هستند. در نتیجه با استفاده از وندور لیست، این خریداران حرفه ای می توانند کالا و یا خدمات مد نظر خود را در کوتاه ترین زمان به دست آورند.
همچنین از وندور لیست (AVList) یا لیست تامین کنندگان برای نظارت بر خرید پیمانکارانی که از نوع eps هستند، نیز توسط شرکت کارفرما استفاده می شود. در این صورت پیمانکار متعهد می شود که خریدهای مورد نظر را از روی وندور لیست  یا لیست تامین کنندگان که مورد تایید کارفرما می باشد، انجام دهد.

برای عضو شدن در یک وندورلیست باید چه کار کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که عضویت در وندور لیست  یا لیست تامین کنندگان
در انواع مختلف آن به صورت یکسان نمی باشد و بستگی به ترفند های شرکت تولید کننده دارد.
برخی از وندور لیست (AVList) ها، به صورت آنلاین مرحله اول ثبت نام را انجام می دهند و برخی به صورت حضوری و برخی دیگر نیز به صورت مکاتبه پستی. همچنین لازم به ذکر است که برخی از وندورلیست  یا لیست تامین کنندگان، فاقد ثبت نام می باشند و از وندور لیست های دیگری پیروی می کنند.
در رابطه با عضویت در وندورلیست یا لیست تامین کنندگان باید گفت که برای عضویت در این لیست آنچه مهم تر از ثبت نام اولیه است، مراحل بعد از ثبت نام می باشد که اگر این مراحل به درستی انجام نشوند، ممکن است که رسیدن به نتیجه به مدت چند سال به طول انجامد.

آیا تمامی تهیه کنندگان وندورلیست به افرادی که عرضه کننده کالاها و خدمات خود هستند، تاییدیه عضویت می دهند؟

در پاسخ به این سوال باید گفته شود که شرکت کارفرما باید روشی داشته باشد که عرضه کننده کالا و یا خدمات از حضور خود در وندورلیست آن شرکت آگاه گردند، اما روش هایی که برای اطلاع رسانی به شرکت ها وجود دارند، بسیار متفاوت می باشند و از نظر مطلوب واقع شدن برای عرضه کنندگان در سطح های مختلفی قرار گرفته اند. به عنوان مثال: برخی از شرکت ها به صورت آنلاین قابلیت استعلام گیری دارند و برخی از آنها گزارش سالیانه از شرکت هایی که عضو وندورلیست خود هستند را به صورت عمومی ارائه می دهند.
همچنین برخی دیگر از این شرکت ها نیز نامه تاییدیه مکتوبی را ارائه می دهند و برخی دیگر نیز کد رهگیری را ارائه می دهند و استعلام را به صورت شفاهی پاسخ می دهند. گروه دیگر از شرکت ها نیز به صورت حضوری پاسخگو هستند و فقط به پیمانکاران خود اطلاعات مورد نیاز را ارائه می دهند.

آیا در صورتی که یک شرکت در وندور لیست عضو شود، معنای خرید تضمینی از آن شرکت را دارد؟

پاسخ این سوال خیر است. این موضوع به میزان رقابتی بستگی دارد که میان شرکت های دارای محصول مشابه در وندورلیست، وجود دارد. به عبارت دیگر عضویت در یک وندور لیست (AVList) یا لیست تامین کنندگان  به این معنا است که شرکت مورد نظر برای حضور یافتن در مناقصات محدود کاندید می باشد و مسئول خرید مربوطه از میان آنها بهترین گزینه را برای خرید انتخاب می کند.

عضویت در وندور لیست یا لیست تامین کنندگان چه لزومی دارد؟

در صورتی که مناقصات محدودی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و حتی نیرو برای هر کالایی صورت بگیرد، این مناقصات تنها به اشخاصی که عضو وندور لیست  یا لیست تامین کنندگان آن شرکت هستند، اطلاع دهی می شود. از آن گذشته معمولا شرکت ها تمایل دارند که برندگان مناقصات عمومی را از بین اعضای وندورلیست یا لیست تامین کنندگان خود انتخاب کنند. به همین دلیل عضو شدن در وندورلیست (AVList) به معنای کاندید بودن برای فروش کالا و یا خدمات به بزرگ ترین مشتریان صنعتی است که این مشتریان حجم خریدی صدها برابر بیشتر از مشتریان معمولی دارند.
از دلایل دیگر لزوم عضویت در وندور لیست یا لیست تامین کنندگان این است که دریافت تاییدیه مبنی بر عضویت در وندورلیست به عنوان اعتبار و افتخار یک سازمان شناخته می شود.

ویرایش وندورلیست به چه صورت انجام می شود ؟

وندور لیست (AVList) یا لیست تامین کنندگان باید به صورت پویا به اضافه کردن و حذف کردن شرکت ها بر اساس ارزیابی های مستمر بپردازد، که با وجود این برخی از شرکت ها برای تنظیم کردن و ویرایش کردن وندورلیست خود به صورت سالی یک بار عمل می کنند و بعضی نیز در بازه های زمانی کوتاه مدت تر ویا بلند مدت تر برای انجام این کار اقدام می کنند و عده ای دیگر نیز برای هر پروژه ای برای تنظیم وندورلیست خود اقدام می کنند.

منظور از وندورلیست در خرید صنعتی چه می باشد؟

برای انجام خرید های سازمانی در اغلب شرکت های صنعتی و پروژه های عظیم که دارای حجم خرید بالایی هستند، کارفرما لیستی از تامین کنندگان را ایجاد می کند که این تامین کنندگان در برخی از موارد و معیارها دارای صلاحیت می باشند و تاییدیه سازمان را دریافت کرده اند. در نتیجه به چنین لیستی در شرکت های صنعتی وندور لیست (AVList) یا لیست تامین کنندگان می گویند که در بازار صنعتی ایران وندورلیست های مختلفی وجود دارند،  از قبیل:

  • وندورلیست نفت و گاز پارس جنوبی
  • وندورلیست فهرست بلند منابع مربوط به دستگاه های مرکزی نفت
  • وندورلیست مربوط به صنایع ملی پتروشیمی
  • وندورلیست هلدینگ خلیج فارس
  • و….
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها