گواهینامه استاندارد (ISO) چیست؟

21 بهمن 1399
0 دیدگاه
گواهینامه استاندارد (ISO) چیست؟

آیا تا به حال کلمه iso را شنیده اید؟ آیا می دانید گواهینامه استاندارد (ISO) چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

ایزو چیست؟

ایزو عبارت است از سازمانی بین المللی که در سطح کل دنیا فعالیت دارد و دارای وظایفی است که این وظایف در سطح دنیا مورد اجرا قرار می گیرند و حمایت می شوند.

کلمه ایزو ( iso ) برگرفته از کلمه یونانی (isos ) است که معنای آن یکسان سازی و ایجاد برابری و همچنین یکپارچه سازی می باشد.

نکته که در رابطه با کلمه ایزو (iso) وجود دارد این است که این کلمه مخفف کلمه سازمان بین المللی استاندارد سازی نمی باشد زیرا مخفف این عبارت در زبان انگلیسی: International Organization for Standardization می شود و معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی را می دهد که مخفف این عبارت برابر است با : ios  و این نشان می دهد که کلمه ایزو iso برگرفته از این عبارت نیست.

در رابطه با این سازمان لازم به ذکر است که مرکز این سازمان بین المللی در ژنو سویس واقع شده است.

تاریخچه گواهینامه استاندارد (ISO) چیست؟

در سال 1946 نمایندگان 25 کشور در موسسه مهندسان عمران در شهر لندن ملاقاتی داشتند که بر اساس این ملاقات آنها تصمیم گرفتند که سازمان جدید را در سطح بین الملل ایجاد کنند تا به این وسیله هماهنگی های بین المللی و اتحاد استاندارد های صنعتی آسان گردد.

در نتیجه بر اساس این تصمیم گیری در سال 1947 و در 23 فوریه این سازمان جدید تحت عنوان ایزو (iso) فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان تا کنون سازمان بین المللی ایزو بیش از 21991 استاندارد بین المللی را که در برگیرنده تمامی جنبه های تکنولوژی می باشد را منتشر کرده است.

هم اکنون نیز سازمان جهانی ایزو 162 کشور و 778 واحد فنی به منظور مراقبت از استاندارد ها در اختیار گرفته است و بیش از 135 نفر به صورت روزانه برای سازمان ایزو در ژنو سویس مشغول به کار هستند.

گواهینامه استاندارد (ISO) چیست؟ و چه وظیفه ای دارد؟

موسسه بین المللی که مربوط به تعیین استاندارد می باشد، از نمایندگان موسسات استاندارد سازی ملی تشکیل شده است و این سازمان که به عنوان یک سازمان غیر دولتی در سطح جهان فعالیت می کند، باید استاندارد هایی را به صورت کلی و جزئی وضع کند تا به این صورت باعث هماهنگ کردن استاندارد های متفاوت جهانی گردد.

سازمان بین المللی ایزو در قالب یک کنسرسیومی که دارای ارتباطات قوی می باشد، با دولت ها به فعالیت می پردازد. سازمان بین المللی ایزو قادر است که استاندارد های تجاری و صنعتی موجود در سطح جهانی را تعیین کند.

به عبارت دیگر سازمان بین المللی ایزو وظیفه دارد که استاندارد های جهانی را بر اساس شرایط قانونی موجود در همه کشورها، به دلیل یکسان سازی فرایند ها و روال های موجود برای آسان کردن امور مربوط به تولید و برای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان مقرر کند.

مزایای گواهینامه استاندارد (ISO) چیست؟

در رابطه با اینکه مزایای گواهینامه استاندارد (ISO) چیست؟، باید گفت که گواهی نامه های ایزو در رابطه با تمامی محصولات و خدمات این اطمینان را حاصل می کنند که آنها به صورت ایمن، قابل اعتماد و با کیفیت مناسب باشند.

در نتیجه برای تهیه محصولات و خدماتی که دارای نشان استاندارد بین المللی هستند، می توان در رابطه با کیفیت و سلامت آنها اطمینان حاصل کرد.

همچنین لازم به ذکر است که تمامی استاندارد ها گروهی از ابزار های استراتژیک برای کسب و کارها می باشند و استفاده کردن از آنها باعث کاسته شدن از هزینه ها و افزایش میزان بهره وری می شود.

سازمان های استاندارد بین المللی به شرکت ها کمک می کنند تا به بازارهای جدید دسترسی داشته باشند و حضورشان در این بازارها بیشتر شود. همچنین با استاندارد جهانی ایزو به انجام شدن تجارت های آزاد و عادلانه در سطح جهان نیز کمک می شود.

مزایای گواهینامه استاندارد (ISO)

  • گواهینامه استاندارد ایزو محصولات و خدمات را مورد بررسی قرار می دهد و آنها را بر اساس شاخص های موثر مورد سنجش قرار میدهد.
  • با استفاده از گواهینامه ایزو از انجام هر گونه دوباره کاری جلوگیری به عمل می آید.
  • استاندارد ایزو باعث کاسته شدن از هزینه های تولید می شود.
  • باعث ایجاد اطمینان و اعتماد به صورت درون سیستمی می شود ومسئولیت ها را شرح می دهد.
  • باعث می شود تا به مدیران شرکت های مختلف برون مرزی تعهد داده شود.
  • سازمان ها را متعهد می کند تا محصولات و خدمات با کیفیتی را ارائه دهند و رضایت مشتری را جلب کنند.
  • باعث بالا رفتن توان رقابتی و خدمات ملی می شود.

مهم ترین گواهینامه استاندارد (ISO) چیست؟

در رابطه با مهم ترین و پر کاربرد ترین استاندارد های ایزو باید گفت که این استانداردها به بخش های زیر تقسیم می شوند:

  • OHSAS 18001 : این استاندارد مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی می باشد و به سازمان ها کمک می کند تا این شرکت ها بتوانند به ارزیابی سیستم مدیریت خود در رابطه با بهداشت و ایمنی بپردازند.
  • ISO 14001 : این استاندارد بین المللی در رابطه با محیط زیست می باشد و هدف از آن کمک کردن به پاکیزه کردن محیط زیست می باشد.
  • ISO 9001 : برای حفظ سطح کیفیت در سازمان پیاده سازی می شود. به محصول خاصی تعلق نمی گیرد بلکه به بررسی فرآیند تولید و ارائه خدمات یک سازمان می پردازد.

 

تفاوت گواهینامه ایزو اختصاصی با گواهینامه ایزو عمومی چه می باشد؟

برخی از انواع استاندارد ها به صورت عمومی قابل دریافت می باشند. مانند: ایزو ISO 9001 . که این استاندارد ها پایه برخی از استاندارد های ایزو دیگر نیز می باشند. بسیاری از شرکت ها قادرند که بر اساس تعهدات خود و رعایت قوانین برای دریافت این استاندارد ها اقدام کنند.

اما از طرف مقابل برخی دیگر از استاندارد ها مانند: استاندارد HACCP تنها به تولید کننده های مواد غذایی اختصاص دارد. همچنین در این خصوص می توان استاندارد ISO /TS 16949 را نیز مثال زد که به شرکت های تولید کننده خودرو و شرکت هایی که در ارتباط با خودرو هستند، اختصاص دارد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها