استاندارد ایزو 45001 ISO چیست؟

13 اسفند 1399
0 دیدگاه
استاندارد ایزو 45001 ISO چیست؟

استاندارد ایزو 45001 ISO چیست؟ ارتباط میان سایر استاندارد ها با استاندارد 45001 ISO چیست؟ مزایا و نحوه دریافت همچنین ارتباط میان OHSAS18001 را بخوانید در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

ایزو 45001 ISO چیست؟

متاسفانه شمار بسیار زیادی از افراد بر اثر حوادث موجود در محیط کار، جان خود را از دست می دهند و بروز چنین حوادثی باعث خسارت دیدن اقتصاد جامعه می گردد.

به همین دلیل سازمان بین المللی استاندارد ایزو برای مقابله با چنین مشکلاتی، استاندارد ISO 45001 را به وجود آورده است که این ایزو یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای می باشد.

این استاندارد در برگیرنده الزامات و یا دستور العمل هایی است که به کمک سازمان ها می آید تا این بار را به واسطه یک چارچوب ایمنی از دوش سازمان ها بر دارد و ایمنی کارکنان و کاهش خطرات موجود در محیط کار را فراهم کند و به صورت کلی شرایط بهتری را به وجود آورد.

ارتباط میان سایر استاندارد ها با استاندارد 45001 ISO چیست؟

این استاندارد به وسیله کمیته کارشناسان بهداشت و ایمنی حرفه ای توسعه پیدا می کند و از سایر سیستم های مدیریت از قبیل : ایزو 9001 و ایزو 14001 پیروی می کند.

همچنین لازم به ذکر است که این استاندارد از دیگر استاندارد های بین المللی مانند: OHSAS 18001  ، دستور العمل های سازمان بین المللی کار ILO-OSH ، سایر استاندارد های ملی و استاندارد های بین المللی در رابطه با کار و نیز استاندارد بین المللی کنوانسیون بین المللی را شامل می گردد.

ارتباط میان OHSAS18001 با ایزو 45001 ISO چیست؟

قبل از اینکه استاندارد ایزو 45001 مورد نگارش قرار بگیرد، سازمان بین المللی ایزو هیچ استانداردی را برای مدیریت کردن ایمنی و بهداشت تدوین نکرده بود.

به صورت کلی استاندارد OHSAS 18001 توسط مجموعه استاندارد بریتانیا به دلیل عدم وجود استاندارد در زمینه بهداشت و ایمنی شغلی، تعیین شد.

اما از آنجایی که امروزه استاندارد 45001  آماده ارائه قرار گرفته است،  این احتمال وجود دارد که از این به بعد به جای OHSAS 18001 الزامات موجود در استاندارد ISO 45001  اجرا گردد.

مزایای ایزو 45001 ISO چیست؟

در رابطه با مزایای این استاندارد باید گفت که سیستمی که برای مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای باشد، به شما کمک می کند تا از ارزشمند ترین دارایی خود یعنی کارمندان خود محافظت کنید که در نتیجه این عمل می توانید برتری در کسب و کار را حاصل کنید.

مزایای این استاندارد به صورت کلی عبارتند از:

  • افزودن میزان انعطاف پذیری سازمان به وسیله پیشگیری کردن از خطر و بهبود بخشیدن به عملکرد OHS
  • تقویت کردن انطباق قانونی و نظارتی
  • نشان دادن میزان تعهد شما نسبت به کار ایمن و آگاهی شما از مسئولیت اجتماعی خود
  • به وجود آوردن یک محیط کار بهتر برای کارکنانتان و به حداقل رساندن میزان حوادث کاری
  • محافظت کردن از نام تجاری و شهرت و اعتبار شرکت خود
  • جلوگیری به عمل آوردن از حوادث موجود در کار و بیماری های شغلی موجود:

جلوگیری کردن از حوادث موجود در کار در تمامی کشور ها موضوع مهمی است و هر ساله تعداد زیادی از انسان ها در سراسر دنیا بر اثر این حوادث جان خود را از دست می دهند و یا مجروح می شوند و مشکل جسمی پیدا می کنند. همچنین در صورت بروز چنین شرایطی ضرر های مالی نیز به شرکت ها به مقدار زیاد وارد می شود. به کمک اقدامات سیستماتیک می توان از عواقب این خطرات جلوگیری کرد و آنها را به حداقل رساند.

  • اهمیت دادن به سلامت و ایمنی شغلی در کسب و کار خود را ثابت کنید:

اولین هدف از دریافت این گواهینامه جلوگیری از آسیب دیدن کارکنان و به وجود آمدن جراحت برای آنها است. اما با این وجود شرکت هایی که گواهینامه ایزو 45001 را دریافت می کنند به اشخاص ثالث حساسیت خود را در رابطه با این مساله نشان می دهند.

همچنین با توجه به اینکه گواهینامه ISO 45001 به صورت سالانه مورد تمدید قرار می گیرد، آن دسته از شرکت هایی که این گواهینامه را دارند، به اشخاص ثالث ثابت می کنند که سیستم کاری آنها به صورت محافظت شده است.

  • افزودن میزان بهره وری، قدرت بازار و شرایط رقابت سازمانی:

در صورتی که بتوان از حوادث کاری و یا بیماری های شغلی جلوگیری کرد، از زیان هایی که بر اثر این خطرات برای شرکت ها و سازمان ها به وجود می آید، جلوگیری می شود. این وضعیت برای جلوگیری کردن از اینکه اشخاص و یا سازمان ها کار خود را از دست بدهند و یا اینکه کارکنان انگیزه بیشتری پیدا کنند، بسیار مفید و موثر است. به صورت کلی عملکردی که بر اساس الزامات موجود در استاندارد باشد، باعث شهرت یافتن آن کسب و کار می شود و در این صورت شما می توانید از اینکه از رقبای خود جلو افتاده اید، اطمینان به دست آورید.

نحوه دریافت ایزو 45001 ISO چگونه است؟

اولین کاری که برای دریافت ISO 45001 باید انجام شود، این است که با این استاندارد آشنا باشید. سپس می توانید شخصی را برای انجام امور مربوط به دریافت این استاندارد در شرکت خود مامور کنید و انجام امور مربوط به دریافت این استاندارد را به او بسپارید.

اما اگر برای دریافت این گواهینامه ایزو از کمک و راهنمایی مشاوران بهره بگیرید، کار بسیار بهتر و مطمئن تری است و انجام چنین کاری به شما کمک می کند تا یک سیستم متناسب با شرکت ایجاد کنید.

ممیزی و بازبینی مدیریت در رابطه با ایزو 45001 ISO چیست؟

این کار در درون سازمان انجام می شود و حسابرسی های داخلی توسط ممیزی ها به شما کمک می کنند تا برای انجام حسابرسی های خارجی آماده گردید. چنین کاری نیز برای ارزیابی و آمادگی برای دریافت گواهینامه ایزو و انطباق یافتن با الزامات ISO 45001   انجام می گردد.

سپس پس از این مرحله بازبینی مدیریت صورت می گیرد که در این بخش مدیریت توسط سیستم مدیریت مورد بازبینی قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که از حسابرسی داخلی استفاده شده است و اطلاعات مورد نظر به طرف مربوطه انتقال داده شده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها