شرکت دانش بنیان

16 دی 1399
0 دیدگاه

شرکت دانش بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش چیست؟ انواع، زمینه های فعالیت، پشتیبانی دولت، معیار های شناخت، اهداف و  مراحل ثبت شرکت دانش بنیان را اینجا بخوانید. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

شرکت دانش بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش

شرکت دانش بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش ( به انگلیسی  Knowledge enterprise  ) به شرکت هایی گفته میشود که دانش و فناوری جزئی جدایی ناپذیر از دارایی آن ها باشد. متمرکز بر دانش در ایران شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزیی علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش، کاربرد نو آوری و تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه های فناوری های برتر، با ارزش افزوده فراوان و براساس معیارهای مورد نظر قانون تایید می شود.

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که عنصر علم و دانش، بخش جدایی ناپذیر آنها محسوب می شود. به بیان دیگر، برخلاف بسیاری از شرکت های تجاری، شرکت های متمرکز بر دانش می توانند هیچ گونه مال قابل لمس و مادی نظیر زمین، ماشین آلات و دستگاه ها و تجهیزات تولید نداشته باشندو صرفا با ترکیب دانش، فناوری و تخصص های علمی و پژوهشی، فعالیت کنند.

انواع شرکت های دانش بنیان

1-شرکت هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند.

در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد،شرکت متمرکز بر دانش شرکتی خصوصی است که باید توابع قانون تجارت باشدو در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود

2-شرکت هایی که دانشگاه تیز در آن مالکیت دارند.

درصورتی که سهام دانشگاه 50 درصد یا بیشتر باشد، شرکت شرکت متمرکز دولتی است.

زمینه های فعالیت شرکت دانش بنیان چیست؟

حیطه عملکرد شرکت های دانش بنیان به طور کلی می تواند شامل انجام تحقیقات علمی و کاربردی ، ارائه خدمات تخصصی  و مشاوره ای در حوزه های فنی و تخصصی، تولید محصولات با فناوری نوین سطح بالا(توسعه فناوری)، ایفای نقش نظارتی بر تحقیقات پژوهشی، اجرایی و مشاوره ای باشد.

پژوهش های زیست محیطی، غذایی، کشاورزی و دامی، بهره مندی از فناوری های نانو و تولید محصولات کاربردی بر پایه این فناوری، حوزه مواد پیشرفته پلیمر، فعالیت مربوط به مخابرات، برق و قدرت و سخت افزارهای رایانه ای، حوزه فناوری و اطلاعات و ارتبازات و تولید نرم افزارهای رایانه ای کاربردی، تجهیزات پیشرفته نفت و گاز و پالایش، پژوهش در حیطه انرژی های نوین و تجدید پذیر(مانند انرژی هسته ایی یا انر/زی خورشیدی)، تولید داروهای پیشرفته، وسایل و ملزومات پزشکی و ساخت فناوری های پیشرفته هوا فضا مانند تولید پهپادها و ماهواره ها

پشتیبانی دولت از شرکت های متمرکز بر دانش

این شرکت ها را از لحاظ بخشودگی از پرداخت مالیات، عوارض درآمد گمرک و سود تجاری و عوارض مالیاتی برای پانزده سال و نیز ارائه وام های با بهره کم یا بدون بهره مورد حمایت دولت قراردارند.

معیار های شناخت شرکت متمرکز بر دانش

معیارهای تشخیص این نوع شرکت ها در 2 گروه معیارهای عمومی و تخصصی قراردارند. این نوع شرکت ها در کنار معیارهای عمومی، باید همچین یکی از سه دسته معیارهای تخصصی را نیز دارا باشند:

معیارهای عمومی

دست کم دوم سوم از اعضای هیئت مدیره شرکت باید حداقل دو شرط زیر را داشته باشند.

1-باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند

2-در زمینه فعالیت شرکت حداقل سه سال سابقه کاری یا علمی یا مدیریتی داشته باشند

3-حداقل یک اختراع کشوری یا جهانی مرتبط با زمینه فعالیت شرکت ثبت کرده باشد

4-دست کم نصف درآمد شرکت در سال مالی قبل شرکت، بر گرفته از فروش تکنولوژی، محصول و یا خدمات دانش بنیان( خدمات پژوهشی و گسترش طراحی فنی مربوط به لیست محصولات متمرکز بر دانش و سرویس های اختصاصی دانس بنیان) آن شرکت بوسیله قرارداد باشد.

5-حداقل 6 ماه برای 3 نفر از پرسنل خود بیمه رد کرده باشد.

معیارهای تخصص

1- شرکت ها ارائه دهنده محصولات متمرکز بر دانش

شرکت ها باید ارائه دهنده محصول یا محصولات دانش بنیان بر اساس لیست محصولات متمرکز بر دانش تصویب شده کارگروه باشد.

اهداف شرکت دانش بنیان چیست؟

1- ایجاد زمینه برای به کارگیری هرچه بیشتر توانمدی های دانشگاه ها  واحدهای پژوهشی در جامعه

2- ترغیب متخصصین، نوآوران، مخترعان، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری فرهنگ تجاری سازی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی

3- تشویق بنگاه های اقتصادی و دستگاه های اجرایی به بهره گیری از یافته های پژوهشی و فناوری های شکل یافته در مراکز پژوهشی

4- ارتقای فرهنگ عمومی کار آفرینی

5- جذب و تبدیل ایده ها به محصول و مشاغل پایدار

مراحل ثبت شرکت های دانش بنیان

1- ارائه ایده یا طرح محوری که فعالیت مجموعه حول این ایده یا طرح می باشد

اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده باشد و گواهی ثبت آن صادر شده باشد

2- هماهنگی با پارک یا مرکز مورد نیاز جهت فعالیت

3- تکمیل فرم یا کاربرگ هایی که توسط این مراکز ارائه می شود

4- ارائه این کاربرگ های تکمیل شده به مراکز رشد و پارک ها(محلی که کاربرگ ها را تحویل گرفته اید)

5- در این مرحله شما موظف به پیگیری نتیجه اولیه می باشید

6- شرکت در جلسه مرکز رشد یا پارک بنا به دعوت این مراکز جهت دفتع از طرح یا ایده ارائه شده

7- پیگیری نهایی نتیجه داوری

8- استقرار در پارک یا مرکز رشد و شروع کار

لازم است بدانید، شرکت متمرکز بر دانش تازه تاسیس ، یک سال معتبر است و فقط برای یک دوره یک ساله (در کل دو سال) می تواند تمدید نمود. اگر شرکت نتواند طی دو سال بعد از تایید دانش بنیان بودن، رتبه بندی خود را به اتمام برساند و یا در صورت عدول از مقررات م.جود در آیین نامه، دانش بنیان شرکت لغو می شود.

کلام آخر 

فرایند ثبت یک شرکت و تبدیل آن به شرکت دانش بنیان اگرچه به طور اختصار توضیح داده شده است اما توصیه می شود برای طی کردن این مسیر، از نکته های فنی و حقوقی مشاورین  پترو کاران فردا که متخصص هستند در امور حقوقی شرکت های متمرکز بر دانش استفاده کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها