گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟

25 بهمن 1399
0 دیدگاه
گواهینامه ایزو

آیا تا به حال به اصل و یا جعلی بودن گواهینامه ایزو فکر کرده اید؟ آیا تا به حال این پرسش برای شما ایجاد شده است که گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟ در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

با توجه به اهمیتی که گواهینامه های ایزو در جامعه ما و در سراسر دنیا دارند، متاسفانه به وفور در جوامع مختلف مشاهده می شود که افرادی برای ارائه خدمات و محصولات خود از گواهینامه های جعلی استفاده می کنند تا تحت عنوان آن محصولات خود را به بازار و مشتری ارائه دهند.

بنابراین ما قصد داریم در این مطلب به شما عزیزان آموزش دهیم که چگونه از اعتبار گواهینامه ایزو آگاهی پیدا کنید و چگونه متوجه اصل و یا جعلی بودن این گواهینامه ها بشوید.

پس چنانچه شما عزیزان نیز به آموختن این مطالب و پاسخ این پرسش ها علاقمند هستید، این مطلب را مطالعه نمایید.

گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟

گواهینامه ایزو معتبر به گونه ای است که نهاد صادر کننده آن توسط مرکز استاندارد کشور خودش مورد ممیزی و تایید قرار بگیرد. مرکز استاندارد هایی که عضو سازمان ایزو هستند به نام AB معروف هستند که مختصر شده عبارت Accerditation Body می باشد که در فارسی به معنای بدنه معتبر است.

مرکزی که صادر کننده گواهینامه ایزو می باشد باید توسط سایت AB به صورت قابل شناسایی باشد.

 AB معتبر چگونه قابل شناسایی کنیم؟

به صورت کلی AB مرکزی به صورت دولتی و یا خصوصی است که به نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو اعتبار می بخشد. AB باید توسط انجمن اعتبار سنجی IAF مشخص گردد که برای استعلام گرفتن AB معتبر باید به سایت WWW.IAF.NU مراجعه کرد. در این سایت تمامی AB هایی که توسط سازمان ایزو مورد تایید هستند، در قسمت IAF Members and Signatorise لیست شده اند. همچنین در صورت وارد شدن به سایت AB نحوه شناسایی گواهینامه ایزو معتبر قابل استعلام گرفتن می باشد.

گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟

  • CB صادر کننده گواهینامه ایزو باید سایتی به زبان لاتین داشته باشد.
  • آدرس سایت باید بر روی گواهینامه ها درج شده باشد.
  • آدرس سایت CB که صادر کننده گواهینامه ها می باشد باید حداقل توسط یک AB تایید شده باشد.
  • AB هر کشوری باید عضویت سازمان IAF را داشته باشد.
  • بر روی گواهینامه مربوطه باید یک کد به عنوان کد گواهینامه درج شده باشد.
  • با جست و جو کردن کد در سایت CB صادر کننده گواهینامه ایزوی مربوطه، اطلاعات گواهینامه ایزو مورد نظر دریافتی مشخص می شود.
  • بر روی گواهینامه ایزو باید لوگوی مربوط به سازمان IAF درج شده باشد.
  • همچنین بر روی این گواهینامه باید یک مهر به صورت برجسته و یا لیزری درج گردیده باشد.

CB معتبر را چگونه می توان شناسایی کرد؟

CB مختصر شده عبارت Certification Body است که در فارسی معنای بدنه صدور را می دهد. CB معتبر برای صادر شدن گواهینامه ایزو باید تحت نظارت AB که مورد تایید انجمن IAF است، قرار بگیرد.

متاسفانه برخی از افراد سودجو اقدام به ایجاد سایت هایی با دامنه تقلبی کرده اند و سایت هایی شبیه به سایت IAF را به وجود آورده اند تا متقاضیان را به این صورت فریب دهند. به همین دلیل در این خصوص باید بسیار دقت داشته باشید که حتما توسط دامنه سایت معرفی شده برای استعلام گواهینامه ایزو اقدام کنید.

به عنوان مثال : برای اعتبار سنجی گواهینامه ایزو معتبر که توسط مراجع ایرانی صادر می شوند، باید به سایت NACI وارد شد و پس از ورود به این سایت، لیست CB مورد تایید AB ایران در داخل این سایت نمایش داده می شود.

چگونه می توان گواهینامه ایزو اصل را شناسایی کرد؟

امروزه افراد بسیار زیادی در جست و جوی مراکز صدور گواهینامه ایزو معتبر، اخذ ایزو معتبر و گواهینامه ایزو معتبر هستند. در رابطه با شناسایی مراجعی که صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر هستند، باید گفت که در ابتدا باید متوجه شویم که گواهینامه ایزو توسط چه مرجعی صادر می شود.

به عنوان مثال : اگر مرجع انگلیسی بود باید این مرجع توسط UKAAS انگلستان مورد تایید واقع شود تا در برگیرنده اعتبار بین المللی باشد.

گواهینامه ایزو معتبر در ایران توسط چه شرکت هایی صادر می شود؟

در کشور ایران مراجع صدور گواهینامه های ایزو مختلفی فعالیت دارند که دارای درجه اعتبار های متفاوتی هستند.

به صورت کلی مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو و یا CB در ایران و در کل جهان باید مورد نظارت AB که دارای عضویت IAF هستند، قرار داشته باشند.

به طور مثال می توان گفت که: AB کشور ایران سازمان NACI است و هر شرکتی که در ایران دارای تاییدیه مربوط به سازمان NACI باشد دارای اعتبار کامل است. اما دراین خصوص لازم به ذکر است که برخی از CB های صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران دارای تاییدیه مربوط به AB سایر کشور ها نیز می باشند.

به عنوان مثال : AB کشور آلمان سازمان DAKKS می باشد که در ایران مراجع بسیار زیادی تحت اعتبار این AB به فعالیت می پردازند.

در این خصوص توجه داشته باشید که مراجعی که دارای تاییدیه سازمان IAF هستند، دارای درجه اعتبار برابری هستند و علت نوسان قیمت، مراجع صادر کننده گواهینامه ایزویی هستند که مربوط به کشور صادر کننده ایزو می باشندو علت شهرت یافتن برند گواهینامه ایزو نیز این مراجع صادر کننده می باشند.

توصیه به سازمان ها در خصوص اطمینان از فرایند صدور گواهینامه معتبر

اگر می خواهید بدانید که گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟ باید مراحل زیر را رعایت کنید :

  • درخواست کردن پروانه رسمی که به وسیله سازمان صنعت و معدن و تجارت برای شرکت مجری صادر شده باشد.
  • درخواست کردن نام مرجع صدور و بررسی کردن نام دقیق، کشور و وب سایت در وب سایت های رسمی ASCB و IAF
  • قرار داد بستن به صورت دقیق با مجری با ذکر نام مرجع صدور به صورت دقیق و سطح اعتبارات آن
  • واریز کردن حداقل مبالغ به مجری تا زمانی که گواهینامه را به صورت الکترونیک مورد بررسی قرار نداده اید.
  • مشاوره گرفتن از افراد متخصص در این حوزه در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک در انجام مراحلی که در قسمت فوق ذکر شد.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها