گواهینامه IMS چیست و چه کاربردهایی دارد؟

18 اسفند 1399
0 دیدگاه
گواهینامه IMS چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا می خواهید بدانید که گواهینامه IMS چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا می خواهید در رابطه با این گواهینامه اطلاعاتی را به دست آورید؟ آیا برای سازمان خود می خواهید گواهینامه IMS دریافت کنید؟

گواهینامه IMS چیست؟

IMS مخفف عبارت Integrated Management System و به معنای سیستم مدیریت یکپارچه است. مطمئنا شما نیز تا به حال این عبارت را شنیده اید و یا آن را بر روی محصولات دیده اید.

IMS به صورت کلی یک پایگاه داده و سیستم مدیریت معاملات است که برای اولین بار توسط IBM در سال 1968 برای پشتیبانی کردن از برنامه فضایی آپولو ناسا معرفی گشت.

این سیستم ترکیبی از سیستم مدیریت کیفیت، سیستم زیست محیطی و سیستم بهداشت و ایمنی است که این سیستم ها در کنار هم باعث به وجود آمدن سیستم مدیریت یک پارچه شده اند.

لازم به ذکر است که این سیستم ها به صورت جداگانه نیستند که بعدا با هم پیوند داده شوند، بلکه آنها با اطلاعات یکپارچه می شوند تا فرآیند هایی که به صورت مشابه هستند به صورت یک سیستم یکسان به کار گرفته شوند.

IMS به صورت کلی از سه استاندارد ایزو 9001 ، ایزو 14001 و ایزو 18001 تلفیق شده است.

در رابطه با این گواهینامه IMS باید بگوییم که زمانی که یک سازمان برای پیاده سازی کردن چندین استاندارد ایزو اقدام می کند، به علت همپوشانی استاندارد ها و پیشروی نامناسب در سازمان دردسر به وجود می آید.

این دردسر ها می تواند شامل زیاد شدن حجم کارها و انجام ممیزی های مختلف و یا حتی به وجود آمدن هزینه های مختلف و یا هدر رفتن زمان مورد نیاز برای کارکنان و مدیریت سازمان باشد که این عوامل باعث می شوند تا بهره وری استاندارد ها کاهش پیدا کند.

در نتیجه شرکت هایی که امور مربوط به صدور گواهینامه را انجام می دهند، برای آسان نمودن این فرآیند اقدام به ایجاد سیستمی به نام PASS99 کرده اند که این سیستم به سازمان ها کمک می کند تا به تلفیق استاندارد های مختلف با یکدیگر بپردازند.

گواهینامه IMS چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به صورت کلی استاندارد IMS به صورت یک PASS99 می باشد که سازمان ها به منظور یک پارچه سازی کردن استاندارد های خود از آن استفاده می کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع که چنین سازمان هایی اغلب برای دریافت سه استاندارد پر کاربرد ایزو 9001 ، ایزو 14001 و ایزو 18001 اقدام می کردند، سیستم یک پارچه را نیز با این سه استاندارد می شناسند. اما این تلفیق می تواند بر اساس تلفیق دو استاندارد 9001 و 22000 و یا تلفیق استاندارد های سری 1000 مانند: استاندارد ایزو 10002 و یا ایزو 10004 نیز باشد.

مزایای گواهینامه IMS چیست؟

استفاده از این سیستم دارای مزیت های بسیار زیادی است که برخی از مزایای آن از قبیل زیر هستند:

  • استفاده از گواهینامه IMS باعث کاهش یافتن دوباره کاری ها می شود. به عنوان مثال: در این خصوص نیازی نیست که چند خط مشی و یا چند نظامنامه نوشته گردد.
  • با استفاده از این گواهینامه نحوه کنترل کردن مستندات آسان تر می شود و با تلفیق نمودن مستندات موجود نیز می توان حجم کمتری از مستندات را در اختیار داشت.
  • از دیگر مزایای استفاده از گواهینامه IMS این است که با استفاده از آن می توان آموزش ها را به صورت یکپارچه ایجاد کرد.
  • IMS باعث می شود که ممیزی های چند گانه حذف گردند و در این خصوص دیگر نیازی نیست که سازمان مورد نظر برای هر کدام از استاندارد ها ممیزی مجدد گردد.
  • ممیزی هایی که به صورت داخلی هستند و جلسات مدیریتی به طور متمرکز برگزار می گردند و در این صورت وقت مدیران سازمان کمتر اتلاف می گردد.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها