سازمان بین المللی ایزو چیست و چه کار می کند؟

26 بهمن 1399
0 دیدگاه
سازمان بین المللی ایزو

آیا می دانید سازمان بین المللی ایزو چیست و چه کار می کند؟ آیا تا به حال کلمه استاندارد و یا ایزو را شنیده اید؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی سازمان بین المللی ایزو و کاربرد های آن بپردازیم. چنانچه قصد دارید در این خصوص اطلاعاتی را کسب کنید، از شما دعوت می کنیم که به مطالعه این مطلب بپردازید. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

سازمان بین المللی ایزو چیست و چه کار می کند؟

کلمه ایزو مخفف عبارت : International Organization for Standardization و به معنای سازمان بین المللی استاندارد است که این سازمان یک مجموعه بین المللی و متشکل از سازمان های استاندارد کشور هایی که عضو آن هستند، می باشد.

همچنین در رابطه با کلمه ایزو لازم به ذکر است که این کلمه از عبارت isos که یک کلمه یونانی می باشد، برگرفته شده است و معنای هم شکل و یکسان را منتقل می کند.

در رابطه با علت نام گذاری این سازمان نیز می توان گفت که از آنجایی که سازمان استاندارد سازی ایزو به دنبال یکسان سازی استاندارد ها در سطح جهانی است تا به این وسیله بتواند ارتباط بین کشور ها را در تجارت و ارتباطات آسان تر کند، از این واژه بهره برده است.

سازمان بین المللی ایزو از موسسات استاندارد ملی و از 157 کشور از سراسر دنیا تشکیل شده است و دارای یک مرکز در هر کدام از این کشور ها و یک مرکز اصلی در ژنو سوییس می باشد که مرکز اصلی آن که در ژنو سوییس واقع شده است، مسئولیت هماهنگ سازی مراکز مختلف در کشور های دیگر را به عهده دارد.

همچنین لازم به ذکر است که سازمان جهانی ایزو از کمیته های مختلفی تشکیل شده است که این کمیته ها مسئول بررسی و تدوین استاندارد های مرتبط با آن کمیته می باشد.

سازمان بین المللی ایزو به عنوان یک موسسه غیر دولتی شناخته می شود و اعضای تشکیل دهنده آن لزوما نباید نماینده ملی کشور خود باشند. ایزو ایفا کننده نقش مهمی در رابطه با بخش های خصوصی و عمومی است، زیرا اعضایی که آن را تشکیل می دهند دارای سمت های مهم دولتی هستند و یا حتی نماینده دولت می باشند.

اعضای دیگر این مجموعه که دارای نقش خصوصی هستند نیز ایفا کننده نقش مهمی در ارتباطات صنعتی هستند و به دارای تعامل مستقیم با دولت ها می باشند.

سازمان ایزو به صورت کلی مانند یک پل ارتباطی است که موجبات رضایت کسب و کارها را فراهم می کند و درخواست عموم را نیز تامین می نماید.

سازمان ایزو تا کنون بیش از 170هزار استاندارد را منتشر کرده است که این استاندارد ها در حوزه های متفاوتی در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سازمان بین المللی ایزو چه کار می کند؟

در رابطه با اینکه سازمان بین المللی ایزو چیست و چه کار می کند؟ باید گفت که همه شرکت ها برای راضی نگه داشتن مشتریان خود و دست یابی به هدفشان قدم بر می دارند که دریافت ایزو به عنوان یک اقدام مهم و حیاتی در این خصوص شناخته می شود.

سازمان ایزو مورد قبول کشور های مختلف است و دریافت ایزو برای این کشور ها در خصوص همکاری کردن با شرکت های دیگری که در کشور های مختلف هستند، یک ضرورت می باشد.

به صورت کلی از مهم ترین کاربرد های دریافت ایزو از قبیل زیر می باشد:

  • مورد بررسی قرار دادن تمامی جوانب در رابطه با تولیدات و محصولات یک شرکت که بر اساس اهداف و برنامه های مشخصی باشد.
  • تعیین کردن شاخص های مشخص و موثری که باعث شفاف شدن روند تولید و خدمات می شود.
  • جلوگیری به عمل آمدن از اشتباهات به این دلیل که فرآیند های تعریف شده به صورت واضح تعریف می شوند.
  • وجود تعهد در کاهش یافتن هزینه های تولید
  • مشخص بودن مسئولیت ها و وظایف داخلی و ایجاد اطمینان و اعتماد در سیستم داخلی
  • وجود تعهد به مدیران شرکت ها آن دسته از مشتریانی که خارجی هستند.
  • وجود تعهدی برای مصرف کننده و تامین های آنها با اندازه گیری کردن میزان رضایت مشتری به صورتی که مرتب و برنامه ریزی شده باشد.
  • به وجود آمدن توان رقابتی بالا با رقبای دیگر برای بالا بردن کیفیت و توسعه بخشیدن به تولیدات و خدمات

گواهینامه و مدرک ایزو چه می باشد؟

در بخش های فوق در رابطه با اینکه سازمان بین المللی ایزو چیست و چه کار می کند؟ با شما عزیزان صحبت کردیم، حال در این بخش می خواهیم بدانیم که گواهینامه ایزو چه می باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گواهینامه ایزو مدرکی است که توسط ایزو به شرکت ها در سطح جهان بر اساس رعایت قوانینی داده می شود.

علامت های استاندارد از یک کد و چند رقم تشکیل می شوند. به عنوان مثال: iso 9001 و iso 14001 که هر کدام از این استاندارد های ایزو در رابطه با موضوع خاصی ایجاد شده اند.

دلایل اهمیت دریافت گواهینامه ایزو چیست؟

سازمان ایزو به این معنا است که مصرف کنندگان می توانند از کیفیت و ایمنی در محصولات اطمینان حاصل کنند. به عبارت دیگر استاندارد های ایزو در زمینه ایجاد ایمنی برای مواردی از قبیل: ایمنی جاده، ایمنی اسباب بازی، بسته بندی پزشکی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

استاندارد ایزو برای همه افراد کاربرد دارد و باعث به وجود آمدن امنیت، رفاه، حفاظت، اطمینان و حتی سود دهی می شود.

به وسیله استاندارد های بین المللی ایزو که در رابطه با آب، هوا، خاک، منتشر شدن گازهای گلخانه ای و جنبه های زیست محیطی هستند، می توان از سلامت کره زمین و انسان ها و دیگر موجودات زنده ای که در زمین ساکن هستند، محافظت کرد.

در رابطه با امور تجارتی نیز می توان گفت که با دریافت کردن گواهینامه ایزو می توان در سر تا سر جهان به خوبی شناخته شد و در سطح بین الملل به رقابت پرداخت.

خریداران نیز می توانند محصولات و یا خدماتی که دارای ایزو هستند را مورد مطابقت قرار دهند و برای خرید محصولات و خدماتی اقدام کنند که دارای ایزو هستند و دارای مزیت قیمت های رقابتی می باشند.

همچنین آن دسته از سازمان هایی که دارای فعالیت در کشور های در حال توسعه می باشند نیز می توانند با داشتن گواهینامه ایزو، سرمایه گذاری مفیدی را در کشور های دیگر و در خارج از مرزهای خود انجام دهند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها