هر آنچه که میخواهید در مورد وندورلیست بدانید

18 بهمن 1399
0 دیدگاه
وندورلیست

وندورلیست چیست؟ در زبان انگلیسی منظور از وندور، زنجیره تامین است که به شرکت های بازرگانی گفته می شود که به صورت معتبر باشند و تامین کننده کالا و خدمات باشند. در ادامه با پترو کاران فردا همراه باشید.

وندور لیست چیست؟

وندور لیست چیست؟ برای انجام خرید های سازمانی در بیشتر شرکت هایی که به صورت صنعتی هستند و دارای حجم خرید زیادی می باشند، کارفرماها لیستی از تامین کنندگان را تهیه می کنند که این تامین کنندگان در رابطه با برخی از مسائل دارای صلاحیت می باشند و مراحل لازم برای دریافت تاییدیه از سازمان را گذرانده باشند، که در نتیجه به چنین لیستی وندور لیست می گویند و معمولا اغلب شرکت های صنعتی در برخی از این وندور لیست ها عضو هستند.

برای تهیه وندور لیست دلیل دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از اعمال نظارت کارفرمایان بر خرید پیمانکاران از نوع epc ، که در این صورت پیمانکاران متعهد می شوند که خرید خود را از آن دسته از تامین کنندگان و تولیدکنندگانی انجام دهند که نام آنها در وندورلیست ذکر شده باشد و مورد تایید کارفرمایان قرار داشته باشند.

انواع وندورلیست در ایران

در بازار صنعتی کشور ایران انواع مختلفی از وندور لیست وجود دارد که عبارتند از: وندور لیست نفت و گاز پارس، فهرست بلند مربوط به منابع دستگاه مرکزی نفت، وندورلیست مربوط به صنایع ملی پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس و …

لازم به ذکر است که برخی از این وندور لیست ها به صورت پویا به حذف و اضافه شرکت ها بر اساس ارزیابی مستمر می پردازند، برخی به صورت سالانه برای تنظیم کردن وندور لیست خود اقدام می کنند و برخی از آنها نیز در فواصل زمانی کوتاه تر و یا بلند تر این کار را انجام می دهند. گروهی از آنها نیز به ازای هر پروژه برای تنظیم وندور لیست خود اقدام می کنند.

آیا وارد شدن به وندورلیست دارای مزایایی می باشد؟

منظور از عضویت یک شرکت در وندور لیست خرید تضمینی از آن شرکت نیست بلکه این امر به میزان رقابت موجود در بین شرکت هایی که دارای محصول مشابه هستند، بستگی دارد. به صورت کلی عضویت در وندورلیست عبارت است ازکاندید بودن برای حضور در مناقصات که در این خصوص مسئول خرید مربوطه از بین آنها بهترین را انتخاب می کند. همچنین عضویت در وندورلیست به عنوان یک شرط لازم برای حضور یافتن در short list یک پروژه می باشد.

از دیگر مزیت های عضویت در وندورلیست این است که مناقصات بزرگی که توسط شرکت های کارفرما تشکیل می شود، دارای تعداد محدودی کاندید به صورت معتبر هستند که باید عضو وندورلیست باشند. از این رو با عضویت در وندورلیست ها می توان برای فروش کالا و یا ارائه خدمات به بزرگ ترین مشتریان صنعتی کاندید بود که این مشتریان دارای حجم خرید بسیار بالایی هستند.

مزایای دیگر عضویت در وندورلیست نیز از قبیل زیر می باشند

  • امکان حضور یافتن در مناقصات به صورت خودکار
  • امکان رفع کردن موانع برای همکاری کردن با شرکت های بزرگ و پروژه های سنگین
  • امکان افزایش دادن میزان سود به صورت قابل توجه
  • امکان افزایش اعتبار و افتخارات یک سازمان

ثبت نام در وندورلیست چگونه صورت می گیرد؟

برای عضویت در وندور لیست باید در ابتدا مشخص شود که قصد فعالیت در کدام حوزه را دارید و کالاها و یا خدماتی که می خواهید عرضه کنید از چه نوعی هستند و در کدام بخش بازار مورد عرضه قرار می گیرند.

ثبت نام کردن در یک وندورلیست به صورت کلی به سیاست های کارفرما بستگی دارد و در شرکت های مختلف به صورت متفاوت می باشد. به عنوان مثال: در این خصوص می توان گفت که همه شرکت های زیرمجموعه در وندورلیست مجموعه نفت همچنان از فرم هایی استفاده می کنند که سال ها پیش توسط شرکت نفت به این منظور طراحی شده اند و به عنوان معیار اصلی برای ارزیابی این موارد ذکر شده در فرم های موجود می باشد. اما روند انجام کار در شرکت های متفاوت به صورت مختلف می باشد.

 مثال :

برای ثبت نام در برخی از وندورلیست ها باید به صورت آنلاین اقدام کرد و برای برخی به صورت حضوری، برخی به صورت مکاتبه ای و برخی نیز فاقد ثبت نام می باشند که این نوع شرکت ها تابع وندور لیست های دیگر هستند.

در حالت کلی در تمامی این روندها تامین کننده باید اطلاعات کاملی را به کارفرما ارائه دهد که این اطلاعات عبارتند از : آگهی مربوط به تاسیس، لیست تجهیزات ، لیست مربوط به قراردادهای بزرگ، رضایت نامه های مربوطه، پر کردن فرم های وندور لیست موجود و …. همچنین تامین کننده ها باید توانمندی و امکانات مناسبی را که مد نظر کارفرما است را دارا باشند که این مورد معمولا به صورت حضوری توسط بازرسان مخصوص کارفرماها مورد ارزیابی قرار می گیرد و این موارد عبارتند از: تعداد کارکنان، مساحت کلی انبارهای موجود و کارخانه ها، گواهینامه های موجود، تاییدیه ها و استانداردها، دستگاه های موجود و تجهیزات و … پس از ارزیابی این موارد نمره ای برای تامین کننده در نظر گرفته می شود که بر اساس این نمره، تامین کننده مورد قبول واقع می شود و یا رد می گردد.

پس از تایید شدن تامین کنندگان و ثبت نام آنها، کارفرمایان از سیاست های مختلفی استفاده می کنند که آگاهی از حضور خود در وندورلیست را پیدا کنند.

در صنعت نفتی برخی از تهیه کنندگان وندور لیست، یک نسخه ویرایش شده از وندورلیست را در اختیار مردم قرار میدهند و برخی دیگر نیز تنها در صورت استعلام پیمانکاران موجود برای ارائه گواهی تایید به پیمانکاران اقدام می کنند. اما در این میان نیز برخی دیگر از تهیه کنندگان وندور لیست با ارائه دادن کد ثبت نام خود به وندورشان از قطعی شدن حضور خود در لیست وندورهای مجاز اطلاع پیدا می کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها