گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول)

30 اسفند 1399
0 دیدگاه
گواهینامه CE

گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول) چیست؟ مزایا  و قوانین مربوط همچنین چه محصولاتی برای دریافت گواهینامه CE واجد شرایط هستند؟ مراحل دریافت گواهینامه CE چگونه است؟ و در آخر به هزینه مورد نیاز برای دریافت گواهینامه CE می پردازیم با ما همراه باشید.

گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول) چیست؟

استاندارد CE مخفف عبارت COMMUNITY EUROPEAN است که به معنای (مورد تایید اروپا) می باشد. محصولات تولید شده در اروپا از این نشان بهره مند هستند و در صورتی که محصولات خارج از اروپا از این نشان بهره مند باشند، نشان دهنده این موضوع هستند که از قوانین اروپایی پیروی کرده اند.

به همین دلیل می توان نشان CE را تطبیق محصولات موردنظر با قوانین و دستورالعمل های مصوب در اروپا دانست و هر محصولی که در منطقه اقتصادی اروپا تولید شده باشد و به مشتریان عرضه گردد باید این علامت را داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است که آن دسته از تولید کنندگانی که در خارج از اتحادیه اروپا هستند، برای ورود به این اتحادیه باید این استاندارد و یا گواهینامه را دریافت کنند. شرکت هایی که دارای این نشان هستند نیز از صلاحیت لازم برای اینکه محصولات خود را در کشور های اروپایی به فروش برسانند، برخوردار هستند.

کشور هایی که در اتحادیه اروپا عضو هستند، برای رونق بخشیدن به تجارت آزاد و همچنین تضمین نمودن سلامت کالاهای مختلف، مجموعه ای از دستورالعمل ها و الزامات را در نظر گرفته اند که تطابق یافتن با آن برای تولید کنندگان به صورت یک امر ضروری تلقی می شود.

هنگامی که نشان گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول) بر روی محصولی درج شود، این امکان وجود دارد که محصول مورد نظر را به صورت کاملا قانونی در منطقه تجاری آزاد و یا کشور هایی که در اتحادیه اروپا عضو هستند به فروش رساند. همچنین لازم به ذکر است که با استفاده از این علامت امکان جا به جا کردن کالاهای مختلف در بازار های اروپایی تضمین و تایید می شود و استاندارد های ایمنی رعایت می گردند و در نهایت سطح کیفیت محصولات مورد نظر بالا می رود.

مزایای گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول) چیست؟

استفاده از این گواهینامه دارای مزایایی از قبیل زیر است:

  • به دست آوردن اعتماد و اطمینان مشتریان و ایجاد کردن امنیت خاطر در آنها
  • افزایش دادن میزان کیفیت محصولات تولیدی
  • ایجاد قابلیت رقابت در بازار جهانی و امکان صادر کردن محصولات به بازار های اروپایی
  • تطبیق پیدا کردن با قوانین و الزامات موجود در کمیسیون اتحادیه اروپا
  • به وجود آمدن رقابت سالم
  • قانونی شدن فروش محصولات در مناطق آزاد تجاری در اروپا
  • جلب شدن اعتماد کشور های دیگر در خصوص حمایت از کالاهای تولیدی
  • افزایش محبوبیت و اعتبار محصول در بازار جهانی
  • رعایت شدن حقوق مربوط به مصرف کننده

قوانین مربوط به دریافت گواهینامه CE

  • یک محصول زمانی قابل عرضه در کشور های اروپایی است که از تمامی الزامات و بخشنامه ها پیروی کرده باشد و مطابقت آن با دستور العمل های مورد نظر تایید شده باشد.
  • شرکت های تولیدی باید مشخص کنند که محصولاتشان با کدام بخش نامه ها مطابقت دارد.
  • آن دسته از تولید کنندگانی که بتوانند این نشان را دریافت کنند، می توانند برای دریافت استاندارد های دیگر نیز اقدام نمایند.
  • محصولات تولیدی قبل از اینکه به بازار اروپایی وارد شوند، باید دارای نشان این استاندارد باشند.
  • شرکت هایی که دارای فعالیت معتبری هستند باید انطباق محصولات خود را با قوانین و بخشنامه ها ارزیابی کنند.

چه محصولاتی برای دریافت گواهینامه CE واجد شرایط هستند؟

در رابطه با کالاهایی که برای دریافت CE واجد شرایط هستند، می توان به: تجهیزات پزشکی، آسانسور، ماشین آلات، دیگ های آب گرم، ایمپلنت های دندانپزشکی، وسایل مربوط به اندازه گیری، تجهیزات تفریحی، لوازم خانگی که به صورت گاز سوز هستند، مواد منفجره ای که برای ساخت و ساز استفاده می شوند، تاسیسات راه آهن، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات مربوط به مخابرات، اسباب بازی ها و … اشاره کرد.

همچنین در این خصوص لازم به ذکر است که محصولاتی از قبیل: محصولات غذایی، دارویی و آشامیدنی نمی توانند این استاندارد را دریافت کنند.

مراحل دریافت گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول) چگونه است؟

برای دریافت این گواهینامه باید مراحلی از قبیل زیر طی شوند:

  • مدارکی که مربوط به محصول مورد نظر هستند باید به همراه نقشه های فنی آن و همچنین آزمایشات صورت گرفته در رابطه با آن محصول به زبان یکی از کشور های اروپایی ترجمه شود.
  • نتایجی که مربوط به آزمایشات فنی انجام شده بر روی کالا هستند باید مورد تایید کارشناسان اروپایی قرار گیرند.البته لازم به ذکر است که شرکتی که این گواهینامه را صادر می کند، آزمایشاتی را بر روی محصول انجام می دهد تا از رعایت شدن استاندارد های لازم مطمئن گردد.
  • اظهارنامه مربوط به تطابق محصول در اروپا باید توسط تولید کننده کالا و یا نماینده آن تنظیم و ارائه گردد. در این اظهارنامه تولید کننده مسئولیت خود را عهده دار می شود.

چه کشور هایی عضو اتحادیه اروپا هستند و برای وارد کردن محصول از تولید کننده گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول) را درخواست می کنند؟

از جمله کشور هایی که در اتحادیه اروپا عضو هستند و برای واردات محصول از تولید کنندگان درخواست می کنند که این گواهینامه را ارائه دهند، می توان به کشور هایی نظیر: ایتالیا، هلند، انگلیس، رومانی، نروژ، لیتوانیا، آلمان، مجارستان، اسپانیا، پرتغال، سوئد، بلغارستان، قبرس، فرانسه، فنلاند، مالتا، ایسلند، یونان، بلژیک، ایرلند، لوکسمبورگ، سلوانی و لیختنشتین اشاره کرد.

شرکت هایی که باید دارای این نشان استاندارد باشند، تولید کنندگان فعال در اروپا، وارد کنندگان و همچنین توزیع کنندگان کشور های اروپایی می باشند.

شرکت هایی که محصولات خود را از کشور های دیگر به اروپا وارد می کنند نیز باید ثابت کنند که تمام تعهدات و استاندارد های مورد نظر را برای وارد کردن محصول مورد نظر رعایت کرده اند؛ به همین دلیل باید به دریافت این گواهینامه اقدام کنند.

هزینه مورد نیاز برای دریافت گواهینامه CE

هزینه مورد نیاز برای دریافت این گواهینامه بستگی به اعتبار مرجع صدور CE و همچنین اعتبار این گواهینامه دارد.

مراجعی که برای صدور این گواهینامه فعالیت می کنند، هزینه های متفاوتی را برای صدور این استاندارد دریافت می نمایند.

نسخه اصل از این گواهینامه باید توسط مرجعی صادر شود که دارای کد 4 رقمی مورد تایید باشد. به همین دلیل هزینه دریافت این استاندارد توسط مراجع مختلف به صورت متفاوت است و گواهینامه ای که توسط مراجع غیر معتبر صادر شود، توسط اتحادیه اروپا پذیرفته نمی شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها